2GB vs 4GB geheugen

Bouweenpc 9 september 2008 0 Bron:
Als ik nadenk over de vragen die het afgelopen jaar het meest zijn gesteld op het forum van Bouweenpc, dan hoort de vraag “Heb ik aan 2GB intern geheugen genoeg of is 4GB beter?” daar zeker bij. Dat is ook niet gek, want de hoeveelheid en de snelheid van het geheugen is na de keuze van de videokaart en processor de doorslaggevende factor voor de snelheid van een pc. Ook zijn de 4GB geheugenlatjes en -setjes afgelopen jaar flink in prijs gedaald en op het moment van spreken kost een volle tank benzine meer dan een 4GB geheugensetje. Maar is je geld dan goed uitgegeven of kun je net zo goed 40 euro besparen en gewoon 2GB geheugen kopen? Hoeveel scheelt het nou in de praktijk? Dat is exact wat we in dit artikel voor jullie gaan onderzoeken!

Achtergrond informatie 32-bit & 64-bit
In de tijd dat Windows XP uitkwam verklaarde men je al voor gek als je 2GB intern geheugen in je computer had. Besturingssystemen worden echter steeds krachtiger en computerspellen ook. En als we krachtiger zeggen, bedoelen we ook dat ze krachtigere hardware nodig hebben om efficiënt te kunnen werken. Zeker met de komst van Windows Vista en spellen zoals Battlefield2, Crysis en Call of Juarez, besluiten veel mensen om 4GB te kopen. Veel van deze mensen wacht dan echter een nare verassing, slechts 3,5GB van hun zuurverdiende 4GB blijkt werkzaam te zijn. Dat wil nog niet zeggen dat het niet nuttig is om te upgraden, 3,5GB is nog altijd een stijging van 75% ten opzichte van de 2GB van voor de upgrade.

Het meer technische verhaaltje gaat als volgt; elke bit in het 32-bit subsysteem kan zowel een 1 als een 0 voorstellen. Daarom zijn er 2[sup]32[/sup] bits beschikbaar, wat overeenkomt met 4,294,967,296 bytes, oftewel 4GB. Toch kan die 4GB niet door de eindgebruiker gebruikt worden, dit wordt verhinderd door M.M.I.O., wat staat voor Memory-Mapped Input Output. M.M.I.O. is het proces waarbij bepaalde onderdelen data verwisselen met de CPU en/of het geheugen.

Hoewel er veel onderdelen zijn die M.M.I.O. gebruiken, is de videokaart hiervan de grootste gebruiker. Een videokaart stuurt vooral bij grafisch zware toepassingen erg veel data naar de CPU en het geheugen en hiervoor reserveert het M.M.I.O. evenveel ruimte als het geheugen op de videokaart zelf groot is. Standaard is de gereserveerde waarde hiervoor 512MB, en daarom kan er van de 4GB slechts 3,5GB worden gebruikt voor het geheugen zelf.

Wanneer men 64-bit gebruikt zijn deze problemen opgelost. Er zijn 2[sup]64[/sup] bits beschikbaar, wat overeenkomt met 16TB of 16.384GB. Tegen de tijd dat dat een probleem vormt, zitten we waarschijnlijk wel enkele decennia verder…

Systeemconfiguratie en tests
Nu we de technische achtergrond hebben gehad, is het tijd voor het echte werk. Hoeveel scheelt het in de praktijk? Om hier achter te komen, onderwerpen we ons testsysteem aan een aantal tests die belangrijk zijn voor de enthousiaste BEP’er. Het geheugen wat we hiervoor gebruiken is door Corsair geleverd, namelijk het welbekende Corsair XMS, de wat gangbaardere broer van de Dominator serie.

Ons testsysteem bestaat uit de volgende hardware:

• Intel Core 2 Duo E6750 @ 3500MHz
• DFI Lanparty X38-T2R
• ATI Radeon HD3870
• 500GB Seagate Barracuda 7200.11
• 4GB Corsair CM2X2048-6400C4DHX
• Windows Vista Business 64-bit edition
• ATI Catalyst 8.6

Bij het uitvoeren van verschillende tests zijn we voornamelijk in de volgende zaken geïnteresseerd:

• Het verkorten van de laadtijden
• Het versnellen van task-switchen
• De toename in gemiddelde FPS (Frames Per Second)
2GB v.s. 4GB; game prestaties
Zouden de prestaties in verschillende spellen en applicaties nou ook werkelijk verdubbelen (of stijgen met 75% als je een 32-bit besturingssysteem gebruikt) met 4GB geheugen in plaats van 2GB? Dat gaan we bepalen met een aantal test.

We zijn begonnen met het testen van de gemiddelde FPS in de spellen Crysis, Call of Duty 4 en Call of Juarez. Alle spellen zijn zeer zwaar, en daarbij komt ook nog eens dat we DX10 gebruiken. Voor Crysis en Call of Juarez hebben we hun benchmark tools gebruikt, voor Call of Duty 4 hebben we twee minuten lang de missie “All ghillied up” gespeeld.


In zowel Call of Juarez, Crysis en Call of Duty 4 biedt 4GB geheugen een prestatiewinst. Call of Juarez boekt een FPS winst van 1,30FPS, Crysis doet het met 24,87FPS ongeveer 2,50FPS beter en Call of Duty 4 spant de kroon, mede door het zware level, met een winst van 5,8FPS.

Uitgedrukt in procenten is het verschil bij Call of Juarez en Crysis niet schrikbarend groot, met een verhoging van respectievelijk 5,8% en 11,0%. Wanneer we de FPS winst van Call of Duty 4 uitdrukken in procenten worden we al vrolijker; deze ligt namelijk op 29,8%.

Als we de drie spellen samen nemen dan komt daar een gemiddelde FPS winst van 15,59% uit.
2GB v.s. 4GB; laadtijden
Bij het spelen van spellen zijn ook de laadtijden erg belangrijk. Tijdens het laden van spellen worden de maps vaak opgeslagen in het interne geheugen, althans de cache van de maps. Omdat dit een tijdrovend klusje is voor onder andere de spellen Battlefield 2, Enemy Territory: Quake Wars en Crysis, gaan we bekijken hoeveel er van de laadtijden kan worden afgesnoept. Deze testen doen we natuurlijk weer met zowel 4GB als 2Gb geheugen.


Zoals we hadden verwacht, laden alle spellen duidelijk sneller. Crysis laadt zo’n 29,8% sneller met 19,45 seconden ten opzichte van 25,25 seconden met 2GB. Enemy Territory spant duidelijk de kroon met 23,50 seconden in plaats van 32,00 seconden, een winst van maar liefst 36,2%. Battlefield 2 wint ook wat tijd met laden, namelijk 3,5 seconden. Dit is een winst van 17,7%.

Gemiddeld kunnen de laadtijden bij het gebruik van 4GB dus worden verkort met zo’n 27,9%

2GB v.s. 4GB; task switching
Iedereen heeft het wel eens meegemaakt, je bent net afgeslacht tijdens een potje Counterstrike of America’s Army en je hebt dan even de tijd om je email te checken of snel wat te surfen. Tegen de tijd dat je computer het spel eindelijk geminimaliseerd heeft en jij iets kunt doen, is het spel echter alweer begonnen en wordt je afgeslacht voordat je ook maar kunt beginnen. Dit verhaal is weliswaar iets overdreven, maar het verhaal moge duidelijk zijn. Daarom gaan wij onderzoeken of dit sneller gaat als je 4GB geheugen gebruikt.

Om deze kwestie te onderzoeken, starten we een potje Company of Heroes: Opposing Front. Dit doen we in de Skirmish mode tegen 7 tegenstanders, met het spel uiteraard draaiende op de hoogst mogelijke settings. Tegelijkertijd laten we winrar een ISO-bestand van 11GB uitpakken en kijken we hoelang het duurt voordat we het uitpakken kunnen annuleren na het “alt-tabben”.

Deze test doen we uitzonderlijk drie keer, omdat het toevalsgehalte hierbij erg hoog is. We hebben gekozen voor Company of Heroes omdat dit overduidelijk de beste game is om dit te meten. In onderstaande tabel kun je de resultaten van de drie afzonderlijke tests vinden. Na elke test hebben we het spel afgesloten en de gebruiker opnieuw aangemeld op de computer.


Uiteindelijk komen we hierbij tot een gemiddelde van 6,3 seconden met 2GB geheugen en 2,8 seconden met 4GB geheugen.


Hier treedt wellicht het grootste verschil op van alle tests. Ook al is het verschil relatief klein met enkele seconden, het alt-tabben gaat toch een stuk vloeiender met 4GB geheugen dan met 2GB. In procenten uitgedrukt behalen we een winst van 125%, en daarmee eindigen we ook meteen onze tests; het moge duidelijk zijn dat 4GB hier wel degelijk een prestatiewinst oplevert!
Conclusie
De verschillende tests laten stuk voor stuk zien dat er duidelijk een winstgevend kenmerk zit aan het gebruik van 4GB geheugen ten opzichte van 2GB. Bij scenario’s waar het geheugen flink op de proef wordt gesteld, zoals task switching en het laden van games, zijn de verschillen het spectaculairst.

Met een gemiddelde winst van 15,59% in FPS lijkt het ons zeker rendabel om dat beetje extra geld uit te geven voor een degelijke kit met 4GB geheugen. Voortaan is het dus zo klaar als een klontje als je een nieuwe computer koopt of denkt aan een upgrade; 4GB is zijn geld dubbel en dwars waard! We zien je graag terug bij het volgende artikel, waarin we testen wat de meerwaarde van 8GB geheugen is!

Graag horen we al jullie meningen over dit artikel en eigen tests, ervaringen en vragen zijn ook altijd welkom! Die kun je kwijt in het forumtopic dat speciaal voor dit onderwerp is aangemaakt. Klik op de onderstaande banner om er naartoe te gaan.

Als laatste hebben we nog heus een klein stukje propaganda! Het geheugensetje wat we in dit artikel hebben gebruikt kom natuurlijk niet zomaar uit de boom gevallen. Daarom willen we onze sponsor Corsair bedanken voor de geheugenset die ze hebben vrijgesteld voor dit artikel.

De TWIN2X4096-6400C5DHX 800MHz 4GB CL5 set is voor slechts €85,- beschikbaar.

De TWIN2X4096-6400C4DHX 800MHz 4GB CL4 set is voor slechts €89,- beschikbaar.

Geef een reactie