Casemod Project Log Howto

Bouweenpc 6 december 2008 0 Bron:
Welkom bij het artikel waarin besproken gaat worden hoe je een goede Project Log over je casemod of caseconstruction kunt opzetten en onderhouden. Wij schrijven dit artikel omdat we vinden dat er in project logs nog veel verbeterd kan worden en we hopen ermee te bereiken dat mensen het leuker gaan vinden om je log te lezen, eerder geneigd zijn om te reageren en later ook nog eens terugkomen!
We zullen alle factoren van een log behandelen, van het maken van de foto’s tot het achteraf reageren in je topic. Om te beginnen zullen we in de rest van het artikel de afkorting CiP gebruiken, dat staat voor Casemod in Progress.

Wat is nou precies een CiP? In een CiP kun je de voortgang van je casemod posten, waarna anderen erop kunnen reageren. Het leuke van het onderhouden van een log is dat je regelmatig wat foto’s kunt laten zien en dat je dan gelijk input krijgt van je lezers. Natuurlijk hoop je op leuke reacties, maar kritische reacties zul je ook krijgen en met een beetje geluk zorgen die ervoor dat je casemod nog beter wordt.
Als je een topic wilt plaatsen, op welk forum dan ook, dan zul je al wel wat werk verzet moeten hebben. Een topic met alleen plannen is nergens welkom, zorg er dus voor al redelijk op weg bent en dat je een aantal foto’s kunt laten zien. Zorg dat je eerste indruk goed is, je wilt niet dat mensen na de eerste keer nooit meer naar je log om zullen kijken. Voor het openen van een CiP op Bouweenpc.nl staat het volgende in de policy:

-CiP’s zijn eigenlijk alleen nuttig bij grotere projecten met enige waarde. Je hoeft dus geen CiP te openen als je al weet dat je mod niet zo heel bijzonder gaat worden of een erg korte tijdsduur in beslag neemt. Wil je toch je mod showen, dan kun je dat later altijd nog doen in de vorm van een CM.
-Je mod is al enigszins gevorderd, open geen CiP als je nog niet eens met je mod bent begonnen. We willen enige progress zien in de startpost. Designs van hoe het gaat worden, worden ook erg geapprecieerd, maar dit is niet noodzakelijk.
-Geef een duidelijke uitleg in je startpost, met wat je hebt gedaan, wat je wilt doen en nog alle overige informatie dat je erbij wilt hebben. Een goed voorbeeld van een goede startpost is hier te vinden.
-Zorg dat je kunt blijven updaten. Een CiP waar geen enkele update in komt omdat je geen zin meer hebt om te updaten, is niet nuttig. Je bent niet verplicht om om de zoveel tijd te updaten, maar laat wel zo nu en dan eens wat van je horen.

Bron

Deze regels gelden eigenlijk voor elke website waar je een project log kunt plaatsen, dus houd er rekening mee.

We zullen in dit artikel een aantal handelingen bespreken die je bij elke project log tegen komt, te beginnen met het maken van goede foto’s en het bewerken daarvan. Ook zal er besproken worden hoe je een topicstart in elkaar zet en je je updates een beetje interessant kunt maken.
Waarvan maak ik foto’s en hoe doe ik dat het beste?

Bij het schrijven over foto’s slaan we eigenlijk één stapje over, en dat is het voorbereiden van je casemod. Hoe je dit precies kunt doen valt buiten het bereik van dit artikel, maar het moge duidelijk zijn dat je op meer waardering kunt rekenen als je alles een beetje voorbereid hebt. Als je weet wat je wilt maken, dan kun je er ook makkelijker over schrijven.

Goed, de foto’s. Stap 1 is het regelen van een goede digitale camera. Heb je alleen een webcam, dan raad ik je aan om een echte camera te lenen, want de kwaliteit van webcamfoto’s is om te huilen. Zeker als er niet erg veel licht is, werken deze apparaten niet naar behoren voor een CiP. Ook maken de meeste camera’s van mobiele telefoon geen duidelijke foto’s binnenshuis. Je camera hoeft geen tientallen megapixels te hebben. Als je de foto’s op maat knipt voor het posten dan mogen ze toch hoogstens 600 pixels breed zijn, en een foto is dan nog geen 0,3 megapixel groot!


Stap 2 is zorgen voor goed beeldmateriaal, zorg dus dat je iets hebt wat het fotograferen waard is. Je wilt dat mensen begrijpen wat je maakt, maar je hoeft het ook niet tot in de details te laten zien. Leuk om te laten zien is het ontwerp van je onderdeel, bijvoorbeeld een printscreen van je 3D-ontwerp of gewoon een foto van je tekeningen. Daarnaast kun je een foto maken als je halverwege bent, en als het onderdeel af is. Die laatste is natuurlijk het belangrijkste, omdat het om het eindresultaat gaat.

Maak niet de fout dat je een onderdeel snel aan de kant legt als je het af hebt, bouw hem ook even in de kast en maak daar foto’s van. Zo krijgen je lezers een goed overzicht van wat je aan het maken bent. Als je deze overzichtsfoto’s niet maakt dan lijkt het alsof je allemaal losse onderdelen aan het maken bent, en geen complete casemod.

Het is aan te raden om meerdere foto’s van hetzelfde onderdeel te maken, en later de beste foto’s te bewaren. Zo kun je de mislukte foto’s weggooien en zorg je ervoor dat van elk onderdeel minstens één goede foto hebt. Maak de foto’s met wisselende instellingen, wisselende belichting en uit verschillende hoeken voor de beste resultaten. Je zult een beetje moeten spelen met de instellingen om er een gevoel voor te krijgen. Houdt er bij het fotograferen ook rekening mee dat het de voorkeur verdient om alle foto’s in landscape-formaat te maken, en niet als portrait. De tweede is namelijk erg onduidelijk op fora.

Om goede foto’s te maken hoef je geen dure camera te hebben met allerlei opties, vaak kun je met auto-instellingen al heel goede foto’s maken. Bij het fotograferen van kleinere onderdelen is de macro-optie wel erg handig. Deze zorgt ervoor dat je van erg dichtbij kunt fotograferen, als je deze optie niet aanzet dan zul je op zo’n kleine afstand niet scherp kunnen stellen.


Het nut van de macro-functie laat zich bij het fotograferen van kleine onderdelen goed zien

Als je camera de opties heeft, dan kun je een beetje spelen met de ISO-waarden voor de gevoeligheid en de sluitertijd voor de belichtingstijd van je beeldchip. Als je binnen fotografeert dan is het vaak handig om een langere sluitertijd te kiezen, het nadeel is dan wel dat je foto snel bewogen is. Om dit te voorkomen is het aan te raden om een statief te gebruiken, zeker in combinatie met de zelfontspanner zullen je foto’s veel beter lukken.

Gebruik bij voorkeur niet de flits van je camera, aangezien onderdelen al snel overbelicht raken als je ze van dichtbij fotografeert. Als je de foto van een redelijke afstand maakt dan gaat dit vaak wel goed. Hier moet je gewoon even mee experimenteren.
Waar sommige mensen hun foto’s direct van hun camera op het internet gooien, is het sterk aan te raden om deze eerst nog te bewerken, en zeker te resizen. Het eerste wat we gaan doen is echter uitzoeken welke foto’s we gaan gebruiken en deze een duidelijke naam geven.

Sommige modders prefereren het behouden van de naam die de camera aan de foto geeft, maar wij zorgen er altijd voor dat er wat meer informatie uit de naam te halen is. Om alle info in de bestandsnaam te zetten, bestaat de naam uit drie delen; het nummer van de update, de beschrijving en een volgnummer. Het volgnummer kun je gebruiken als je een serie foto’s wilt plaatsen van een bepaald onderdeel. Het voorbeeld dat wij hier gebruiken heet 40_backplate03.

Bepaal voor jezelf hoe je de foto’s wilt bewaren, wij raden aan om per update de mappen Originelen, Bijgeknipt en Resized te gebruiken, zodat je ook de originele foto’s bewaart. Nadat je de foto’s van de camera hebt gehaald en in de map Originelen geplaatst hebt, kun je de beste foto’s uitzoeken en die een logische naam geven. Daarna kopiëren we alle foto’s naar de map Bijgeknipt om ze te gaan croppen.

Het croppen is het eerste wat we met de foto gaan doen. Hierbij knip je overbodige delen van de foto weg, waardoor alleen datgene zichtbaar is wat jij wilde laten zien. Sommige mensen gebruiken hiervoor Photoshop, maar het gratis te downloaden =http://www.getpaint.netPaint.net[/url] is een prima alternatief. Een derde optie is het gratis programma =http://www.gimp.org/featuresGimp[/url], dat ook draait op niet-Windows pc’s.

De foto openen we in dit geval met Paint.net, en we selecteren het gedeelte van de foto dat we kunnen gebruiken. Hierna crop je de foto met Image > Crop to selection.


Hierna hoef je de foto alleen nog maar op te slaan. Omdat we een kopie van het origineel gebruiken, kun je de foto onder dezelfde naam opslaan. Hierna kun je de kwaliteit kiezen. Bij Paint.net is een percentage van 80 tot 90% geschikt, bij Photoshop zal een cijfer van 7 of 8 zeker voldoen. Met de kwaliteit bepaal je ook de bestandsgrootte en de laadtijd van de pagina’s in je project log, kies deze dus niet absurd hoog. Je zult zien dat de grootte van je mapje met foto’s vaak tot de helft gereduceerd wordt na het croppen. Dat betekent dus dat je het oppervlak van elke foto twee keer zo goed gebruikt!
Met Photoshop gaat het croppen overigens bijna hetzelfde, alleen hebben ze hier een aparte tool in de standaard toolbox voor het croppen.

Als je foto’s iets te donker of te licht zijn, kun je nog een beetje spelen met de Brightness en het Contrast. Dit zal niet verder besproken worden omdat het vaak niet nodig is, maar sommige foto’s kun je hiermee een stuk duidelijker maken.

Als je alle foto’s bijgeknipt hebt, dan wordt hij tijd om ze allemaal te kopiëren naar de map Resized. Het is namelijk bij geen enkel forum toegestaan om pics van megapixels groot te plaatsen. Een goede breedte is 600 pixels, dit is toegestaan op vrijwel alle Nederlands en internationale fora. Sommige mensen willen hun foto’s graag klikbaar maken, zodat je een grotere versie kunt zien van de foto. De praktijk wijst echter uit dat foto’s van 600 pixels duidelijk genoeg zijn om een goede project log bij te houden. Maak foto’s dus alleen klikbaar als je er een echte meerwaarde uit haalt, bijvoorbeeld bij enkele zeer goed gelukte foto’s of foto’s met veel details.

Het programma dat in dit artikel gebruikt wordt om de foto’s te resizen is Image Resizer, een Power Toy van Microsoft voor Windows XP. Dit kleine programmaatje is hier te downloaden, en zal zich na installatie nestelen achter je rechtermuisknop. Je kunt nu alle foto’s in een map selecteren, rechts klikken en “Resize Pictures” kiezen.


Nu kun je uit een aantal standaardresoluties kiezen, maar wij klikken op advanced voor een handmatige invoer. Klik “Custom” en voer 600 als breedte in. Het handige van dit programma is dat deze invoer genoeg is om je afbeeldingen te resizen. Als je foto’s allemaal de landscape oriëntatie hebben, dan zullen ze goed geresized worden. Bij portait wordt je foto geresized tot 1024 pixels hoog in dit geval.
Omdat we de foto’s al in een aparte map hebben opgeslagen, klikken we de optie “Resize the original pictures” aan. Doe je dit niet, dan worden er kopieën gemaakt en wordt de naam gewijzigd. Hierbij worden er ook spaties aan de naam toegevoegd, en dit voorkom je het liefst omdat de url daar straks onduidelijker van wordt.


Je hebt je foto’s bewerkt, bijgeknipt en geresized. Nu zijn ze klaar om online gegooid te worden. Als je de totale bestandsgrootte vergelijkt met de originelen, dan zul je zien dat je vaak van tientallen MB’s naar enkele honderden KB’s gaat, wat natuurlijk fijn is voor jou bij het uploaden, en voor alle anderen bij het downloaden.
Nu moeten we de foto’s nog online zetten. Dit is nodig omdat mensen niet de bestanden op jouw computer kunnen zien. Bij het uploaden kun je kiezen uit meerdere opties, met elk zijn eigen voor- en nadelen. De drie meest gebruikte opties zijn het gebruiken van de opslagruimte van je provider, via een gratis service of via een eigen website. Deze drie opties zullen hieronder kort besproken worden.

Veel internetproviders bieden hun klanten een bepaalde opslagruimte aan, in veel gevallen 10 tot 50MB per mailadres. Je kunt meestal bestanden uploaden via je mailbox of met een FTP-programma als =http://filezilla-project.orgFileZilla[/url]. Het voordeel van het gebruiken van deze webspace is dat je bestanden vaak snel geladen worden en dat je geen last hebt van popups. Een nadeel is dat je bestanden verwijderd zullen worden als je wisselt van provider. In dat geval zul je alle bestanden over moeten zetten naar de webspace van je nieuwe provider en zul je al je updates op alle fora aan moeten passen.


Screenshot van FileZilla

De tweede optie is vooral aantrekkelijk voor mensen die niet teveel foto’s willen uploaden en geen geld overhebben voor het online houden van hun foto’s. Er zijn sites als =http://imageshack.usImageShack[/url], =http://photobucket.comPhotobucket[/url] en waar je voor niks je foto’s kunt uploaden. Bij sommige zul je wel moeten registreren met je emailadres. Tegenwoordig wordt ImageShack door veel mensen niet meer gewaardeerd, omdat je vaak bekogeld wordt met popups. De grootste nadelen zijn echter dat je je bestanden niet goed kunt beheren en dat je foto’s vaak traag geladen worden. Ook kun je bij sommige sites alleen maar thumbnails gebruiken. Deze plaats je dan in je topic en ze zijn klikbaar voor een grotere versie. Dit levert echter een topic op met veel weinig zeggende fotootjes, er zullen weinig lezers zijn die bereid zijn alle foto’s aan te klikken. Dit is dus onplezierig voor je lezers, en die zullen dus sneller afhaken en minder snel terugkomen als je gratis uploadsites gebruikt. Zie dit topic voor meer ervaringen met uploadsites.

De derde optie is het snelst en geeft je de meeste vrijheid qua bestandsbeheer, maar je zult er een beetje geld voor over moeten hebben. Voor minder dan 30 euro per jaar kun je een eigen website hebben, soms met meerdere GB’s aan opslag en tientallen GB’s aan traffic per maand. Voor het bijhouden van een project log heb je meestal wel genoeg aan 100MB opslag en 10GB traffic per maand. Met een FTP-programma kun je bestanden uploaden, maar ook via de admin van de website is dit te regelen.

Als je weinig verstand hebt van het maken van websites, en je de website alleen wilt gebruiken om foto’s te hosten, dan is een opendir vaak handig. Zie de =http://www.modcenter.nl/imageswebsite[/url] van brinkdinges voor een voorbeeld hiervan. Mensen kunnen al je foto’s bekijken, maar je zult wel instellingen moeten wijzigen om een opendir mogelijk te maken. Je zult even op Google moeten zoeken hoe je dit voor elkaar krijgt, gebruik hierbij getallen als 755 en 644 voor handige hits.
Goed, je hebt de foto’s nu klaarstaan, dan is het nu tijd om een topic aan te gaan maken. Als het goed is heb je al een passende naam bedacht, gebruik dus geen topictitel als “Mijn eerste modje”. Op bijna elk forum, en zo ook op Bouweenpc.nl, wordt verwacht dat je de topictitel begint met [CiP], gevolgd door de naam van je case. Op sommige fora kun je de naam van je topic regelmatig veranderen als je een update hebt, maar bij net zoveel fora is dit niet mogelijk. Ga dit dus eerst na voordat je de datum van je laatste update in de topictitel zet.

Je hoeft geen studie Nederlands gevolgd te hebben om een topic te openen, maar zorg er wel voor dat je topic goed leesbaar is. Dat betekent dat je gewoon Algemeen Nederlands typt, en geen BrEeZaH-taaltje met woorden als “owk”, “meschien” en “zo wie zo”. Een tekst heeft ook niet na elke regel een enter nodig, je kunt gewoon doortypen. Bij een typmachine kwam je dan al snel aan het eind van het papier, maar een computer denkt zelf na en gaat gewoon verder op de volgende regel. Het vertikken om punten, komma’s en hoofdletters te gebruiken is nog het meest storend en maken je topic compleet onleesbaar. Zie deze link voor de onlangs aangekondigde etiquette regels van Bouweenpc.

Het is vaak leuk om je topic te beginnen met de reden van de casemod, waarom wil je hem gaan maken? Hoe ben je op het thema en/of de ontwerpen gekomen? Heb je al bepaalde hardware in gedachten, of komt dat later wel?

Goed voorbereide mensen hebben al een bult ideeën klaarliggen bij het openen van het topic, en sommigen daarvan vinden het leuk om die ideeën (tekeningen of 3D-tekeningen) alvast te laten zien. Zo kun je direct feedback krijgen en eventueel je ontwerp aanpassen. Anderen laten de lezers liever een beetje in het duister tasten, zodat elke update een verassing blijft. Je zult voor jezelf moeten bepalen wat je het liefste doet, of er een goede balans tussen vinden.
Zorg dat je tevens een goede balans vindt tussen tekst en foto’s. Je moet de foto’s hun verhaal laten vertellen, maar een beetje uitleg is nooit weg. Een lap tekst zonder foto’s is ook niet leuk om te lezen en jaagt je lezers weg.


Een voorbeeld van een topicstart, uit het topic Phase 2 Casemodding van brinkdinges

Als je eenmaal je topicstart voor elkaar hebt, dan lees je deze natuurlijk nog even door. Zo haal je taalfouten en andere fouten er sneller uit. Een eerste indruk maak je maar één keer, zorg dus dat die goed is! Bekijk ook even een preview van je post voordat je hem plaatst.

De topicstart is geschreven en de eerste reacties komen. Hoe reageer je daar nou een beetje goed op? Ten eerste, voel je niet aangevallen door kritiek, maar gebruik het om beter te worden. Ga ook niet elke post quoten om iedereen persoonlijk te bedanken, een simpele “bedankt allemaal” voldoet prima. Als je toch meerdere berichten wilt quoten, doe dat dan in een enkele post. Op sommige fora is dit zeer eenvoudige te doen, bij andere fora zul je even je bericht moeten editen om de tweede quote eraan toe te voegen. Voorkom te allen tijde dat je binnen een korte tijd meerdere berichten achter elkaar post. Ga ook niet je topic zo goed in de gaten houden dat je op elke reactie een nieuwe reactie kunt plaatsen, wacht gewoon een halve dag en reageer dan pas op meerdere reacties.

Het laatste onderdeel is dit artikel gaat over het plaatsen van updates. Als het goed is dan duurt het even voordat je casemod klaar is, en dan kun je je lezers regelmatig blij maken met een update. Er is geen vaste periode waarin je moet updaten, maar een week of twee tot een maand tussen de updates kan erg goed. Je hoeft zeker niet elke paar dagen te updaten, voel je daar dus ook niet verplicht toe!

Je update post je aan het eind van het topic, dus niet in de startpost. Dit komt de leesbaarheid zeer ten goede, omdat je dan de update en de reacties bij elkaar hebt en dit makkelijker praat. Je kunt de update beginnen met een korte inleiding, waar was je gebleven en wat ga je allemaal laten zien. Vertel verder duidelijk wat je hebt gedaan maar ga niet teveel in op details. Illustreer je verhaal weer met enkele foto’s.

Als je iets leuks gedaan hebt, maar je de update nog niet helemaal klaar hebt, ga dan ook niet je topic kicken. Doe dat pas als je echt wat kunt laten zien, anders komen mensen voor niks naar je topic en dan denken ze de volgende keer wel twee keer na voordat ze weer klikken.

Een laatste mededeling die we nog willen doen is dat de kosten van je casemod niet belangrijk zijn. Iedereen heeft een ander budget en andere prioriteiten, sommigen worden gesponsord en anderen betalen alles zelf. Ga hier dus ook niet om zeuren als lezer in andere topics, want het is niet in het belang van de casemod en eigenlijk heb je er ook weinig aan als je het weet.

Afsluiting

Als het goed is, zijn de belangrijkste aspecten van het opzetten van een project log wel besproken. Zoals je kunt zien komt er nog flink wat bij kijken om een leuke log op te zetten en te onderhouden, maar als je de moeite ervoor doet dan zul je zien dat meer mensen je werk gaan waarderen en zij ook meer reacties plaatsen. Een topic met goede foto’s en een goed verhaal wordt tien keer beter bezocht dan een log met een paar webcam-fotootjes en een stukje onleesbare tekst, zonder dat de kwaliteit van de casemod echt veel verschilt. Doe je best en maak er wat moois van, maak je topic het lezen waard!

Geef een reactie