PDA

Bekijk Volledige Versie : pc upgrade

Spoon
03-03-12, 02:30
Hi all,

Ik ben nieuw hier, maar laat me gelijk even zeggen wat een top site is dit.

Mijn vraag: ik heb zo'n 3 jaar geleden een mid-high end pc gebouwd:
moederbord Asus p5q
Processor Intel 8600 duo core 3,? ghz
Ram crossair 4 gig ddr 3 ram
hd 2x 500gb samgsung HD’s (maken na mijn mening best veel herrie)
Video kaart Asus Nvidea GTX 490 (deze is later vervangen, garantie dingetje)
750 watt voeding
2 monitoren

Voor ik direct vertel waar ik naar kijk ben ik heel benieuwd wat jullie zouden upgraden aan deze pc om hem weer wat meer van deze tijd te maken.

Ik kijk voornamelijk naar de eerste 2: moederbord en processor. Daar mijn moederbord en processor nog al wat conflicten opleveren met windows 7 + mijn computer niet energie zuinig kan instellen want om 1 of andere reden komt hij niet uit de slaapstand... Dit is een probleem dat ik al vanaf het begin heb en schijnt onmogelijk te zijn om op te lossen. (zelfs bij alternate, krijgen ze het niet voor elkaar)

Ik ben heel benieuwd waar jullie aan denken.

mijn wensen:
high end gaming
video bewerking
foto bewerking

stille en energie zuinige pc

de upgrade mag zo'n 1000 euro kosten, maar als iemand voor wat meer een veel betere upgrade weet laat het zeker horen.

Cheers !!!

maussie95
03-03-12, 09:04
Kijk 2 posts hieronder!

Spoon
03-03-12, 09:51
Met jouw wensen kan je beter direct een nieuwe pc kopen.

Ik heb helaas geen tijd om commentaar bij mijn mandje te plaatsen, dat komt later.

Winkelmandje (http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B363903%5D=1&product%5B478414%5D=1&product%5B441437%5D=1&product%5B225309%5D=1&product%5B469644%5D=1&product%5B404966%5D=1&product%5B433238%5D=1&product%5B449514%5D=1&product%5B364821%5D=1)

En wat bedoel je met *stop site*?

ohjee is het er zo erg aan toe... ;)
stop was tik foutje = Top site

cheers zie het graag tegemoet!

maussie95
03-03-12, 10:35
Hier komt een onderbouwde post:

Welkom op Bouweenpc, ik hoop dat je nog veel mag leren!
Ik zit hier nog eens te denken... Je moet wel veel upgraden maar niet alles. Je kan je kast, geheugen, voeding, harde schijven en je monitoren houden. :D
Over je harde schijven: hoewel die herrie maken is het niet echt de tijd om ze te vervangen. Dat kost net dat beetje te veel.
Voeding is goed genoeg, ook met een upgrade. Tenminste als hij genoeg aansluitingen heeft.
Kast is onnodig om te vervangen.
Tenzij je echt nieuwe monitoren wilt is het niet nodig om ze te vervangen.
Ook het geheugen heb ik niet vervangen, maar als je het echt nodig hebt kan je er het beste 8gb instoppen.

En dan over het nieuwe mandje dat verderop in deze post staat:
Ik heb er een SSD van goede kwaliteit ingestopt. Dit is een high-end SSD met extreme snelheden.
Ik heb de i7 processor in het mandje gestopt vanwege de rekenkracht bij video- en fotobewerking.
Ook heb ik de beste videokaart van AMD van het moment in het mandje gestopt: de HD7970! Duur, maar wel erg goed voor high-end gaming. Deze is ook nog eens overgeklokt boven de GHz-grens!
Ik heb een basic moederbord eringestopt, het heeft usb3.0. Hiermee is CrossFire niet mogelijk, maar dat kan ik ook niet aanraden omdat dat meer geld kost dan dat het fps oplevert.

Natuurlijk zijn er betere mandjes en die komen nog wel na dit bericht.
Winkelmandje! (http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B433238%5D=1&product%5B481325%5D=1&product%5B363575%5D=1&product%5B393571%5D=1)

Tomas
03-03-12, 11:32
Ik mis een aantal specificaties. Zo wil ik graag weten welk type voeding je hebt (een wattage zegt vrij weinig), welke behuizing, welke processorkoeler en welke videokaart je hebt (GTX 490 bestaat niet).

Pas dan kan ik er naar kijken, want zomaar wat roepen heeft weinig zin. Toch ga ik dat doen, en dan ga ik grotendeels met Maurits mee:
- SSD
- Nieuw mobo, CPU, RAM
- Nieuwe videokaart afhankelijk van of je GTX 295 of GTX 480 bedoeld

Wederom afhankelijk van de vragen die ik eerder heb gesteld:
- Nieuwe processorkoeler (Mugen 3 PCGH)
- Betere voeding (kan bij een drie jaar oude Sweex handig zijn, bij bv. een Cooler Master of Corsair hoeft dat absoluut niet)

Hoe vaak en professioneel videobewerk je? Als het echt je werk is zou je voor CUDA kunnen gaan, maar dat is niet echt nodig. CUDA in videobewerkingsprogramma's laat de videokaart de tussentijds preview (in timeline gaan staan en op play drukken) renderen, wat sneller en volledig vloeiend gaat. De final render doet de processor wel zelf, omdat die simpelweg een betere kwaliteit aflevert.

Spoon
03-03-12, 12:57
Thx voor jullie reacties, precies wat ik dacht denken: jullie aan hele andere dingen dan ik. Ik heb helaas niet mijn exacte specificaties bij de hand (zit momenteel nog in het buitenland), maar wilde alsvast wat plannen maken voor als ik thuis kom.

- oh stom had ik nog niet gezien, ik heb een GTX 480
- ik dacht dat ik een cool master voeding heb
- de processorkoeler werd toen standaard bij mijn Intel 8600 geleverd (zal dus wel niets speciaals zijn)
- de kast is even wat lastiger, er zitten 2 standaard ventilatoren in, verder is het een normale grote kast (ik zal zo even op alternate kijken of ze die nog verkopen!)

De foto bewerking en film bewerking is voornamelijk als extra. Wij maken veel reizen en schieten nogal wat foto's die ik vervolgens bewerk. Denk wel aan hd films en hoge resolutie raw foto's (25 mb per stuk). Maar is dus niet professioneel, een CUDA zou dus denk ik iets to much zijn.

Wat jullie dus zeggen is windows en alle progs op de ssd zetten en foto's/ films /muziek en overige files op een sata.

Waar ik moeite mee heb is het kiezen van de juiste onderdelen. Moet je soms nou juist net wel voor het wat duurdere maar top onderdeel gaan of juist net eronder die aanzienlijk goedkoper is. Dit speelt voornamelijk bij processors en video kaarten.
Ik was van mening dat 4gb in de huidige pc wereld wat aan de lage kant is (voor wat ik wil dan) maussie95 zei dat 8gb een goede hoeveel heid is voor want ik graag zou willen, maar dan zie je overal die high end pc's met 16gb +, is dat dan overbodig of? En wat voor ram kit zouden jullie nemen.

En SSD is uiteraard geruisloos ten opzichten van sata, maar als ik dan nog een nieuwe stille sata ernaast zou zetten, is de green kaviaar van WD dan nog steeds 1 van de betere opties?
@ Tomas, Raad je dan mugen 3 pcgh aan ook omdat die vrij stil is? of gewoon omdat die goed is ;)?

Momenteel heeft mijn huidige pc nog wel eens de nijging om op te stijgen, nu is dat af en toe geen probleem, maar als die dat constant doet is wel eens vervelend... vandaar dat ik geruisloos ook niet onbelangrijk vind.

Maar, Thx voor alle hulp al zover, echt erg bruikbaar allemaal! ik ga zo nog even opzoek naar mijn huidige kast. Cheers !

Tomas
03-03-12, 13:38
Dan kom ik uit op dit winkelmandje (http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B363575%5D=1&product%5B448685%5D=1&product%5B448686%5D=1&product%5B433238%5D=1&product%5B365904%5D=1&product%5B474453%5D=1&product%5B358532%5D=1).

- 4GB DDR3, samen met je 'oude 4GB' wordt dat 8GB. Aangezien je oude DDR3 waarschijnlijk dual-channel (http://www.bouweenpc.nl/handleidingen-tips/het-geheugen) is, zou je wellicht toch beter voor één nieuwe 8GB-kit kunnen gaan.
- Goedkoopste HD 7970, zo'n 35% sneller dan de GTX 480.
- Crucial m4 128GB met een montagebracket (wss. geen standaardmontagepositie voor 2,5 inch schijven in je behuizing).
- ASRock Z68 Pro3 Gen3: veel features, toekomstgericht en zachte prijs.
- Scythe Mugen 3 PCGH Edition (http://www.bouweenpc.nl/reviews/koeling-reviews/scythe-mugen-3-pcgh-edition-rev-b)
- i7 2600K. Kan worden overgeklokt, hoeft niet.

In totaal 1.050 euro.

Spoon
03-03-12, 14:21
ik heb mijn kast semi gevonden ^^.. Ik dacht al dat die niet meer verkocht zou worden, maar ik heb wel de nieuwere versie gevonden van mijn kast:
http://www.alternate.nl/html/product/Behuizingen_Midi_Tower/Cooler_Master/Centurion_5_II/421785/?tn=HARDWARE&l1=Behuizingen&l2=Midi+Tower

Cooler master Centurion, in mijn kast zit ook zo'n fancy blauw fannetje onderin :S. Niet echt een bijzondere kast, maar wel 1 die al mijn onderdelen netjes op orde houd ;)

Is er een reden dat jullie beide voor Radeon gaan ipv Nvidea, na mijn mening zijn de Nvideas momenteel stabiler en sneller of zit ik daar naast?

En op welke basis kiezen jullie een processor gezien de intel nog 2 snellere broertjes heeft voor uiteraard ook wat meer euro's. (zouden jullie voor een snellere kiezen als ik meer geld daarvoor beschikbaar heb)

Zoals ik al zei houden dergelijke keuzes mij bij het kiezen van nieuwe onderdelen het langste bezig... Sorry dat ik op jullie antwoord gelijk weer een vraag stel, maar leer graag hoe jullie zulke keuzes beredeneren.

beide winkelmandjes zien er echt heel bruikbaar uit! tijd om mijn eigen winkelmandje is een beetje te gaan aanpassen denk ik!

edit: en thx voor de link naar de mugen 3!

Tomas
03-03-12, 14:36
Waarom we voor de HD 7970 gaan? Omdat dat AMD's nieuwe topmodel is, dat alle oude kaarten (logischerwijs) in de pan hakt. NVIDIA heeft nog geen antwoord, dus inmiddels is dit de derde maand dat AMD het topsegment voor zich alleen heeft.

Voor gaming hoeft de processor alleen maar de videokaart van genoeg data te voorzien. De bottleneck ligt dan bij de videokaart, dus een snellere processor brengt de prestaties dan niet verder omhoog.

Foto- en videobewerking gaat wel iets sneller met een duurdere processor, maar de meerprijzen van de processor, het duurdere moederbord en het quad-channel geheugen wegen wat mij betreft niet op tegenover de prestatiewinst.

Spoon
03-03-12, 15:01
Thx dat is precies wat ik wilde weten! ik was intussen al aan de review van de radeon kaart begonnen, maar internet is zo traag hier dat het bijna achteruit gaat..

Maar heb nu wel een beetje een idee wat ik wil gaan kopen!

Ga ik nu alleen nog even op onderzoek uit wat het grote verschil is tussen bijvoorbeeld ddr3 -1600 of 2100 ram. Want waarschijnlijk zet ik er een nieuwe balk van 8gb in.

Cheers!!

Tomas
03-03-12, 15:07
Ga ik nu alleen nog even op onderzoek uit wat het grote verschil is tussen bijvoorbeeld ddr3 -1600 of 2100 ram. Want waarschijnlijk zet ik er een nieuwe balk van 8gb in.
Dat vind je hier (http://www.bouweenpc.nl/handleidingen-tips/het-geheugen) ;).

Richard
03-03-12, 17:24
Hey Spoon, welkom op BEP!

Heb op dit moment geen tijd om alles door te lezen, maar het viel me op dat je zei dat je 4GB DDR3 hebt in je systeem. Dat lijkt me sterk, want jouw moederbord en CPU ondersteunen enkel DDR2 ;) dus je geheugen kan je niet hergebruiken.
Als je voor 8GB gaat, had ik er gewoon DDR3 1333mhz in gezet, tenzij je voor uber overklokresultaten wilt gaan is er geen praktisch nut aan DDR3 1600 (het is niks sneller). 2100mhz geheugen word op geen enkel bordje standaard ondersteund dus dat is het geld niet waard.

Verder was ik ook voor een HD7970 gegaan, omdat die prijs/prestatie meer bied dan Nvidia op dit moment. Spliksplinternieuwe kaart die alles ondersteund. Je budget is ruim genoeg, al zou je ook een tandje lager naar HD7950 kunnen gaan.

En inderdaad de 2600k, dat is de beste cpu die je kan kopen voor jou. Je zou voor de nieuwe 3xxx serie kunnen gaan maar die is veel duurder terwijl het niet echt veel sneller is. Een 2700k bied geen meerwaarde aan een 2600k want dat laatste kleine beetje kan je er zelf bij overklokken, en een 2500k is (nou ook weer niet te weinig) maar eigenlijk niet genoeg. AMD is in jou klasse niet interessant ;)

Spoon
09-03-12, 11:44
dat duurde een voordat ik weer internet had :(...

Thx voor je reactie Richard! weer wat bruikbare extra informatie.

Maar ik zit nog wat hier en daar te lezen, maar jullie zeggen dus dat ik beter voor de 2600K kan gaan dan voor de intel 3820? deze zijn namelijk nagenoeg even duur?

En merk je heel veel verschil tussen 2 balkjes of 4 balkjes ram met als totaal 8gb? (naast de hogere prijs voor 4 ;) ) Ik denk overigens dat het niet heel veel nut heeft om meer dan 8gb ram te nemen wel?

Hesselcandea
09-03-12, 14:57
Het verschil tussen DDR3 1600 en 2100 merk je in de praktijk niet. Het ziet er heel leuk uit en zo, maar ik denk niet dat het veel verschil maakt. (behalve in prijs)

Richard
09-03-12, 15:22
De 2600k en de 3820 zijn inderdaad even snel. Verschil is dat de 2600k op een socket 1155 moederbord moet en de 3820 op een socket 2011 bord. Ze presteren hetzelfde, maar een s1155 bord met alle features van super kwaliteit heb je al voor zo'n 100 euro terwijl een s2011 bord al heel snel naar 200-300 euro loopt (mede omdat het nu nog allemaal nieuw is).

2600K nemen dus, met s1155 moederbord. Zelfde features, zelfde snelheid, 100+ euro goedkoper.

Zit geen snelheidsverschil in 2x 4GB of 4x 2GB. Het enige verschil is dat je met 4x 2GB al gelijk al je geheugensloten voldrukt en je dus moeilijker kan upgraden. 2x 4GB nemen dus, is nog de goedkoopste oplossing ook.
8GB is voorlopig ook meer dan voldoende. Je doet wel aan mediabewerking zeg je, dat neemt wel veel geheugen in maar dan nog moet je aan 8GB voldoende hebben. Als nou later blijkt van niet haal je voor een paar tientjes er nog 4 of 8 GB bij, dat is heel makkelijk.

Spoon
09-03-12, 15:38
Cheers Richard!

Ik weet dan "eindelijk" wat ik ga doen:
i7 2600k, SSD 128gb, 8bg ram, asrock moederbord, wd caviar green en de Scythe mugen 3.

Ik denk echter dat ik mijn huidige video kaart nog even aanhoud en nog even afwacht wat er komen gaat.

Richard
09-03-12, 15:49
Klinkt goed! Die GTX480 kan je ook nog wel eventjes houden want die is nog prima, ik denk dat je al een hele prestatieboost gaat merken! Echter om echt met gaming de max uit je processor te halen moet je ook een betere videokaart kopen (dat gaat wel in de papieren lopen :p) maar voorlopig kan je de nieuwste games wel op ultra spelen zo ;) plus een heel vlot systeem door de SSD.