Bouweenpc Forum - Powered by vBulletin

Resultaten 1 tot 5 van de 5
    The Logical Thinker Romaantje's Avatar
    Ingeschreven
    Wed Oct 2011
    Thanks
    65

Sharkoon FireGlider Gaming Mouse

Sharkoon FireGlider

Specificaties:
    • Max. DPI: 3600
    • DPI stappen: 100 - 400 - 600 - 800 - 1200 - 1600 - 2000 - 2500 - 3600
    • Muis max. gewicht: 135 g
    • Muis min. gewicht: 118 g
    • Connector: USB (kabel lengte: 1.8 m)
    • Kleur: Zwart met rood, oranje vlammen
    • Aant. knoppen: 6

December, misschien wel de drukste maand. Voor mij ook niet al te gemakkelijk. Kerstcadeautjes vragen, en dan ook nog een keer van mijn verjaardag. Ik had niet echt wat nodig, maar zat wel te denken aan een nieuwe muis. Eentje met een DPI-switch en minimaal vijf knoppen. Bovendien mocht het niet al te duur zijn. Na wat rondneuzen op het internet kwam ik op de Sharkoon FireGlider. Een muis met zes knoppen en een scrollwheel. Wat deze zo bijzonder maakte van de rest waren de gewichtjes, een DPI-switch en een dubbelklik knop (later meer informatie hierover). Dit zou het worden, daar was ik zeker van toen ik het uit ging pakken.

De meesten mensen kennen Sharkoon als een fabrikant voor kasten, voedingen, fans en kaartlezers. Het heeft blijkbaar ook muizen en toetsenborden op zijn naam staan. Na een aantal reviews gelezen te hebben beviel mij deze muis wel.

Verpakking

De muis zat in een redelijk grote verpakking. Je kunt duidelijk zien hoe de muis eruit zien en je kunt het min of meer vastpakken.

Na het half te hebben uitgepakt komt er een etuitje tevoorschijn. Hierin zit een cd’tje met drivers en reserve onderstukjes. Het etuitje kan je gebruiken als je het mee wilt nemen.

Vormgeving en bouwkwaliteit

Hier zie je de muis, linker- en rechtermuisknop en een scrollwiel. Onder het scrollwiel zie je het DPI-knopje. Linksboven het scrollwiel zie je het dubbelklink knopje. Aan de linkerkant zie je nog twee knoppen. Voor velen bekent als de vooruit en achterruit knop. Verder zie je rood oranje vlammen over de muis. Ik moet zeggen dat ze minder rood zijn dan op het plaatje van Sharkoon, maar dit stoort niet.

Hier zie je de zeven gewichtjes. Hiermee kan je de muis zwaarder of lichter maken. Ik heb alle gewichtjes erin.

De muis is grotendeels van plastic, maar het voelt stevig aan. Er zitten geen rammelende onderdelen in als je ermee schudt. Aan de rechterkant van de muis zit een geribbeld rubber stukje wat je meer grip zou geven.

Ergonomie

De muis is lichtelijk gevormd naar je hand. Op de plek waar je duim zit is een kleine inkeping, maar je duim ligt niet in de inkeping wat bij sommige andere muizen het geval is. Hier zit je duim er tegen aan. Om de twee duimknoppen te gebruiken moet je je duim ietsje optillen. Dit waarschijnlijk omdat je dan de knoppen niet per ongeluk op klikt. In de linker- en rechtermuisknop is een gleuf voor je vinger. De dubbelklikknop is bereikbaar voor je wijs- en middelvinger. Met je middelvinger bedien je natuurlijk het scrollwiel en het DPI-knopje.

In het begin moest ik even kijken hoe ik het vast hield. Aangezien ik lange vingers heb. Dit model muis is voor iets kleinere vingers gemaakt. Ik heb mijn laatste vingerkootjes half over de muis heen en de helft van mijn handpalm voor de muis. Ik vind het scrollwiel een beetje laag wat het voor mijn moeilijker maakt om in te klikken. Verder houd ik de muis niet recht vast, maar iets naar rechts gedraaid.

Functionaliteit

Bij deze muis merk ik dat ik de knop echt moet indrukken. Bij mijn vorige was het een stuk lichter. Dit is om te verkomen dat je per ongeluk de verkeerde knop indrukt. Gelukkig went dit snel. Zoals eerder verteld werkt de dubbelklikknop als twee keer klikken met de linkermuisknop. Door de DPI-switch in te drukken ga je naar de volgende DPI instelling. Deze kun je zelf kiezen in de bijgeleverde software. Je kunt deze instellingen kiezen: 100 – 400 – 600 – 800 – 1200 – 1600 –2000 – 2500 – 3600. De laatste twee wordt eigenlijk 2000 DPI gebruikt maar met een rekensommetje omgezet naar de juiste snelheid. Hier merk je vrijwel niks van. Verder kun je ook nog voor elk instelling een eigen kleurtje kiezen. Hier later meer over.

Software

Bij de muis wordt er software mee gegeven. Mouse Editor genaamd.

Hiermee kan je alle knoppen instellen, behalve de linkermuisknop. Dit wordt opgeslagen op de muis zodat je op een andere pc ook deze instellingen hebt. Er zijn twee profielen dat je kunt gebruiken. Je kunt ook marco’s gebruiken, maar hoe dit werkt weet ik niet. Er is namelijk geen handleiding bijgeleverd.

Net heb ik al gezegd dat je de DPI kan instellen naar keuze. Je kunt maximaal 6 DPI waardes instellen, de x- en y-as apart. Bij elke instelling kun je ook een kleurtje kiezen. De muis beschikt over twee kleurtjes. Rood en groen, wat samen geel maakt. Hoewel dat gele meer aliengroen is. Je kunt ook nog voor rood geel knipperend, groen geel knipperend en uit kiezen. Waarom er geen rood groen knipperend is weet ik niet.

Foto's van de drie verschillende kleurtjes. Van boven naar beneden: Groen, geel, rood. Het verschil tussen groen en geel is haast niet te zien op de foto. Normaal is dit verschil duidelijker.

Ik gebruik 2500 het meest. Met gamen is het lekker snel, hoewel met sniperen vaker 1600 gebruik en voor sniperen op verre afstand soms wel 600. Voor photoshoppen switch je gemakkelijk van ruiger werk naar het preciezere werk.

Prijs

De muis is voor onder de €25,- verkrijgbaar bij verschillende winkels. Voor wat de muis allemaal kan is dit een zeer mooie prijs.

Conclusie

Pluspunten:
    + DPI knopje
    + DPI kan tot 3600 ingesteld worden
    + Het dubbelklik knopje
    + Handig etuitje
    + Reserve onderstukjes
    + Gewichtjes

Nadelen:
    - Meer bedoelt voor kleinere handen dan die van mij (let op! ik het redelijk lange vingers tot vergelijking met meerdere mensen)
    - De meegeleverde software kan onduidelijk zijn
    - Het gele lichtje is meer aliengroen

Deze muis heeft veel knoppen, zes in totaal. Je kunt de DPI veranderen tot 3600. Bovendien kan je deze muis lang vasthouden zonder last te krijgen van je hand of vingers. Ondanks het voor niet optimaal zit en de software onduidelijk kan zijn, maakt deze muis een volwaardige (budget) gamersmuis. Beter kun volgens mij niet kopen voor deze prijs.

Van mij krijgt het:
    AMD Phenom II x3 B55 4105MHz | HTC Desire (Bravo) - Paranoid Android V3.56, Android 4.2.2

Spammer
    Ingeschreven
    Thu Oct 2011
    Thanks
    4
    Kijk, was ik al even naar op zoek, een fatsoenlijke muis voor niet te veel doekoe! Ik hoop wel dat er ook een versie bestaat zonder die vlammen...

The Logical Thinker Romaantje's Avatar
    Ingeschreven
    Wed Oct 2011
    Thanks
    65
    Er is ook een mat zwarte versie hiervan.
    AMD Phenom II x3 B55 4105MHz | HTC Desire (Bravo) - Paranoid Android V3.56, Android 4.2.2

Administrator Tomas's Avatar
    Ingeschreven
    Sun Oct 2011
    Thanks
    168
    Zie ze allebei hier.

Spammer
    Ingeschreven
    Thu Oct 2011
    Thanks
    4
    Bedankt voor de informatie!