Bouweenpc Forum - Powered by vBulletin

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Onderwerp: SSD max €120,-

Nieuweling Jeroen's Avatar
    Ingeschreven
    Mon Nov 2011
    Thanks
    0

SSD max €120,-

BEP,

Sinds een tijdje heb ik super mooi systeempje. i5'je erin, 16gb's aan ram en een GTX560Ti. Super fijn allemaal, alleen TRAAAAAAAG. Of althans, niet veel trager dan een gemiddelde pc, maar naar mijn idee kan het een stuk sneller. Voornamelijk in opstarten. Systeem vanuit nul punt opstarten tot aan Firefox laden en kunnen surfen duurt zo'n 4 minuten.

Als je een beetje je best doet ben je te snel klaar op het toilet en mag je als nog wachten op de pc.

Op het kantoor zijn alle pc omgebouwd met een SSD schijf van Intel, wat een bevrijding is dat!

In een bedrijf zit je wel aan een budget vast, maar dat is net iets ruimer dan dat mijn budget is.

Dan nu de ham vraag, welke SSD is een absolute aanrader voor maximaal €120,-?
    Ik wil absoluut geen gezeik hebben met schijven die zeggen dat ze vol zitten zonder dat ze het zijn of al het andere gezeur wat nog wel eens schijnt te zijn met SSD's. In principe hoeft er alleen Windows 7 op en een paar basis programma's. Office, Firefox, VLC en een klein beetje ruimte voor een goede 1080p film om hem vanaf de SSD te spelen. (nu wil het nog wel eens een paar tellen hakkeren. Alsof hij het niet bij kan houden.)

Mijn systeem,

Intel Core i5 2500
    GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3
    Cooler Master Silent Pro M1000
    Mushkin 16GB DDR3 PC3-10666
    MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II OC
    Sound Blaster Audigy 4
    1Tb Samsung
    1,5Tb WD
    2Tb Samsung

Ik heb overigens Windows al een keer een verse installatie gegeven, maar naar verloop van tijd kakt het weer in. En als nog, het kan een stuk sneller!

Administrator Tomas's Avatar
    Ingeschreven
    Sun Oct 2011
    Thanks
    168
    Een SSD is inderdaad dé upgrade die je je systeem kunt geven.

Als de 120 euro een absolute eis is, is de OCZ Petrol (niet gebaseerd op SandForce, maar de Indilinx Everest-controller). Die kost precies 120 euro, zie hier. Lees ook de conclusie van de review op HWI. In synthetische benchmarks (OMG KOOP DIT 550MB/S WOW!) wat mindere resultaten, maar in praktijktests prima uitslagen. Dit geeft al een écht SSD-gevoel.

Als je iets meer wilt uitgeven, kun je voor de Crucial m4 128GB gaan. Die is net wat sneller (denk trouwens niet dat je er in de praktijk iets van zult merken), maar ook een stukje duurder. De Petrol is in ieder geval een prima SSD voor de normale consument die niet 3D-rendert.

Moderator Richard's Avatar
    Ingeschreven
    Wed Oct 2011
    Thanks
    125
    4 minuten is ook op een HDD natuurlijk niet normaal. Eerst, verwijder eens alle programma's die je niet meer gebruikt. Draai een goede virusscanner eens, alle bloatware eraf. Draai eens Wise Disk Cleaner, Wise Registry Cleaner en laat je schijven eens defragmenteren! Als je op de startknop klikt en type 'msconfig', kan je aan en uitzetten welke services er allemaal worden opgestart bij het systeem. Schakel alle rommel uit (wel oppassen natuurlijk)
    Natuurlijk doe je dit meerdere keren per jaar om je computer schoon te houden (overigens, op een SSD moet je niet gaan defragmenteren, dat is niet goed voor SSD's).

Wellicht snellere oplossing: complete herinstallatie Windows 7 Op een Samsung Spinpoint zal het opstarten van een compleet schone Win7 niet veel meer tijd kosten dan een minuut. Dat inkakken zou behoorlijk moeten meevallen... deze Windows versie hier draait al 3 jaar geloof ik en het opstarten is nog altijd minder dan 2 minuten.

Neemt niet weg dat een SSD natuurlijk de ultieme upgrade is

Wat SSD's betreft: mijd de SSD's die op Sandforce draaien. Ik dacht zelf slim te zijn door een Vertex 2 te kopen, maar die hield er na een half jaar echt abrupt mee op (komt niet meer door bios heen) - alles dus kwijt. En ik ben niet de enige... Tenzij alles wat je op je PC doet niet bijzonder belangrijk is en je je SSD koopt bij een winkel die goed garantie geeft, was ik niet aan Sanforce controllers begonnen.
    Ik heb hierop zelf mijn Vertex ingewisseld voor een Crucial M4, eentje die zeer goed uit tests komt qua snelheid en betrouwbaarheid.

Tomas heeft gelijk: je hoeft niet de '600 mb per seconde' SSD te hebben om de SSD snelheid te krijgen. Dan is die OCZ Petrol een goede keuze, dan heb je ook 120 GB en dat zal genoeg zijn. Als je voor de Crucial M4 gaat en je wilt onder de 120 euro blijven moet je voor de 64GB versie gaan van de Crucial, en dat zal misschien net te weinig zijn.
    Vaio Pro 13/Core i5/256GB PCI-e SSD | Phenom II X6/HD7950/Crucial M4 | Nexus 5
    Voor bedankjes hebben we een knop

Nieuweling
    Ingeschreven
    Tue Jan 2012
    Thanks
    0
    Ok dit is wel 1,5 maand na topic opening maar waarom niet de OCZ Agility 3? Ik ken er niet zoveel van maar ik ga later ook een pc bouwen en ik ga ook ssd inbouwen.

Als je die specs van de agilty 3 bekijkt dan is is die toch veeeeel sneller dan de OCZ Petrol?

http://www.mycom.nl/Product/Opslag-S...25inch/1167380

Leessnelheid 525 MB/s
    Schrijfsnelheid 500 MB/s
    Overdrachtssnelheid 6 Gbit/s

Ingeschreven
    Sun Oct 2011
    Thanks
    168
    - De Agility 3 is sneller dan de Petrol
    - Maar ook duurder
    - En gebruikt een SandForce-controller die door sommigen als onbetrouwbaar wordt gezien

En theoretische doorvoersnelheden zeggen overigens helemaal niets over SSD's.

Ingeschreven
    Wed Oct 2011
    Thanks
    125
    Nou Tomas, hoewel de Petrol vrij goed ontvangen werd door Hardware.info, was Tweakers.net er juist helemaal niet over te spreken... de interviewer was ook niet tevreden over installatie en dergelijke op het Tweakers.net forum (zie de reacties).

Daarnaast is de Agility 3 helemaal niet zoveel duurder en ik denk ook wel degelijk dat hij iets sneller is, al hebben we het dan over het verschil van 20 of 23 seconden opstarten (schatting!). Maar zoals ik al eerder in dit topic heb vermeld ben ik niet zo te spreken over Sandforce controllers... Ik had er twee-drie tientjes bijgelegd voor een betrouwbare drive.

The Logical Thinker Romaantje's Avatar
    Ingeschreven
    Wed Oct 2011
    Thanks
    65
    Als je de snelheid wil zien moet je naar benchmarks kijken.
    AMD Phenom II x3 B55 4105MHz | HTC Desire (Bravo) - Paranoid Android V3.56, Android 4.2.2

Ingeschreven
    Wed Oct 2011
    Thanks
    125
    Ja maar die benchmarks blijven toch ongrijpbare getallen. De op papier snellere Crucial vind ik niet sneller aanvoelen als m'n oude Vertex 2
    Zou interessanter zijn als ze gewoon eens de boot tijd gingen meten met een SSD, of hoelang een programma als Photoshop ofzo er over doet om op te starten.

Ingeschreven
    Sun Oct 2011
    Thanks
    168
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richard Bekijk Berichten
    Ja maar die benchmarks blijven toch ongrijpbare getallen. De op papier snellere Crucial vind ik niet sneller aanvoelen als m'n oude Vertex 2
    Zou interessanter zijn als ze gewoon eens de boot tijd gingen meten met een SSD, of hoelang een programma als Photoshop ofzo er over doet om op te starten.
    We proberen steeds meer praktijktests te doen: http://www.bouweenpc.nl/reviews/hard...p-en-bootracer.

Ingeschreven
    Wed Oct 2011
    Thanks
    125
    Dat zijn inderdaad grafiekjes waar ik naar opzoek ben, maar wel apart dat de Kingston 6 seconde sneller is...
    Je vroeg laatst waar we een review van willen zien? Ik in ieder geval van meer SSD's, en dan de boot tijd meten! De Petrol, Crucial M4 en Samsung 830 zijn op dit moment de interessantste

Forum Rechten