Bouweenpc Forum - Powered by vBulletin

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15
    Lid
    Ingeschreven
    Sat Jan 2012
    Thanks
    4

koeler verbouwen+vervangen

Hallo mede-BePpers,
    Gisteren heb ik mijn oude (±7 jaar) laptop (MD42518) eens opengehaald om het stof er weer (2e keer in een jaar en in die 7 jaar) eens uit te halen. Ik heb ook toen nog even op het internet gezocht op het typenummer (voor de lol). Toen kwam ik echter tegen dat het kan zijn dat bij die laptops na een tijd de koelpasta verdroogd kan zijn en de koeler versleten (door het stof). Nou, aangezien ik genoeg koelpasta heb, heb ik die eerst eens vervangen, maar die was eigenlijk niet verdroogd. Dus kom ik op de conclusie dat de koeler versleten is. Maar daar is het probleem: van die laptop zijn er genoeg reserve onderdelen te krijgen, maar geen koelers! Dus vraag ik jullie: zal het verschil maken als ik op ebay deze koeler koop en die passen maak? Of zou die niet genoeg lucht verplaatsen?

Alvast bedankt,

AndreaZzZ

Administrator Tomas's Avatar
    Ingeschreven
    Sun Oct 2011
    Thanks
    168
    Eerste vraag is dan waarom je dat wilt doen. Ondervind je problemen? Als dat niet zo is, waarom zou je dan 4 dollar gaan investeren in een zeven (!) jaar oude laptop?

By the way, volgens mij is dit de originele koeler.

Lid
    Ingeschreven
    Sat Jan 2012
    Thanks
    4
    Heel erg bedankt voor je snelle reactie!
    De problemen was ik nog vergeten te vermelden: de laptop wordt heel snel erg heet en slaat daardoor nog wel eens af. Toen ik een jaartje geleden de laptop eens had opengemaakt, zat er best wel wat stof in, en het werd wel minder. Hij heeft wel minder problemen met youtube filmpjes kijken op volledig scherm dan mijn nieuwe laptop (die freezet), maar na 10 minuutjes valt hij gewoon uit .

Maar de link die je geeft is wel voor mijn laptop, maar dat is alleen de heatsink; die ebay-winkel verkoopt voor de rest alles, maar de koeler zelf niet. Dus da's best wel vervelend, dus daarom kwam ik met die andere koeler .

Ingeschreven
    Sun Oct 2011
    Thanks
    168
    Maar merk je ook dat de fan langzamer draait o.i.d.?

Lid
    Ingeschreven
    Sat Jan 2012
    Thanks
    4
    Eh, ik zie die koeler eigenlijk voor het eerst en voordat ik 'm een jaar geleden had schoongemaakt, heeft ie een hele tijd apart gelegen (omdat 'ie te heet werd), dus weet ik eigenlijk niet hoe hard hij zou moeten draaien, maar ik zal het zo even testen met een 4,5v trafo.

Lid
    Ingeschreven
    Sat Jan 2012
    Thanks
    4
    Mmm, hij doet het eigenlijk nog best wel goed... Zou het helpen om een koeler (i.p.v. koelblokje met 5 dikke vinnen) op de GPU-chip te zetten/de pasta te vervangen? Ik krijg dat koelblok eigenlijk niet erg goed los (ook draaien werkt niet), dus wilde ik 'm eigenlijk laten zitten.

Ingeschreven
    Sun Oct 2011
    Thanks
    168
    Kun je niet handmatig via het BIOS de fanspeeds wat hoger zetten? Ik denk dat je het vooral in de luchtstroom moet zoeken. Kun je globaal schetsen waar de lucht naar binnen en naar buiten gaat?

Lid
    Ingeschreven
    Sat Jan 2012
    Thanks
    4
    Nee, volgens mij niet. Het is een 5v koeler, en aangezien de laptop momenteel nog uit elkaar ligt en zonder koelpasta, kan ik het niet controleren. De handleiding geeft ook geen houvast, dat is eigenlijk een boekje over wat computers zijn .
    Maar het plaatje:

Legenda: groen: heatsink, zwart: koeler, rood: componenten
    Alleen aan de bovenkant trekt de ventilator lucht aan (tussen de microgaatjes in het toetsenbord), dus volgen mij komt er weinig lucht langs het koelblok van de GPU.

Ingeschreven
    Sun Oct 2011
    Thanks
    168
    En aan welke kant zitten er gaatjes om de lucht weer naar buiten te voeren? Links van de GPU en CPU?

Lid
    Ingeschreven
    Sat Jan 2012
    Thanks
    4
    Jep, daar zitten allemaal koperen bladen met daartussen ruimte om lucht door te voeren.

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Welke Koeler
    Door TimV_ in forum Hardware
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 15-05-13, 06:12
  2. Videokaart vervangen
    Door Phd in forum Hardware
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 07-02-13, 07:39
  3. Probleem CPU koeler - Gelid tranquillo rev.2
    Door Compu in forum Overclocking & Cooling
    Reacties: 10