Bouweenpc Forum - Powered by vBulletin

Resultaten 1 tot 3 van de 3
    Nieuweling
    Ingeschreven
    Sat Feb 2012
    Thanks
    1

indeling van schijven

Hallo,

Ik hoop dat ik dit onderwerp in het goede topic plaats.

Ik heb een desktop met een 64 GB SSD schijf en een 2TB conventionele harde schijf. Daarnaast heb ik een recovery (E) schijf. Hoe kom ik er nu achter op welke schijf deze recovery patitie staat?

Mijn tweede vraag is:

Ik heb nu vrij weinig ruimte op mijn SSD schijf over en ik zat eens te kijken hoeveel ruimte welke file nu in neemt. Dan zie ik niet achter de mappen staan hoe groot deze zijn (de kolom staat er wel). Dat kan ik alleen controleren door dit bij eigenschappen te checken. Is er een manier om de mapgrote toch achter de mappen te krijgen?

Mijn derde vraag is:

De grote van de schijven zou 64 GB en 2TB moeten zijn. Er staat echter X GB van de 58,5 en x GB van de 1,67 TB beschikbaar. Waar wordt dat verschil door veroorzaakt?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Administrator Tomas's Avatar
    Ingeschreven
    Sun Oct 2011
    Thanks
    168
    Je kunt de indeling van je harde schijven checken via:
    Start> Computerbeheer (intypen)> Schijfbeheer

Helaas bieden Windows Vista en 7 geen opties voor het weergeven van de mapgroottes. In XP kon je dat er nog inhacken, die tooltjes werken niet meer. Je kunt wel een programmaatje als dit downloaden, dat de groottes wel aangeeft. Je moet dat stukje software wel handmatig opstarten als je het wilt zien; integreren in de Verkenner is niet mogelijk.

Het antwoord op je derde vraag is het verschil tussen GB en GiB, en het bestandssysteem. Een GB is een veelvoud van 1000, een GiB van 1024. Windows gebruikt GiB's, maar toont ze altijd al als GB. Fabrikanten rekenen uiteraard met GB's, omdat ze dan minder hoeven te leveren voor hetzelfde geld.

Als je een schijf formatteert, komt er een bestandssysteem op. Dat is vrijwel altijd NTFS. Dit bestandssysteem maakt de inhoud van de schijf leesbaar voor je besturingssysteem, maar het vreet wel wat ruimte op.

Een 2TB-harddisk wordt 2.000.000.000 (bytes) / 1.073.741.824 = 1,86TB. Ik kan nu eigenlijk al wel raden waar de recoverypartitie op staat, want er mist dus een stuk van de datapartitie .
    Voor bedankjes hebben we de Thanks-knop.

3. The Following User Says Thank You to Tomas For This Useful Post:

Elperiko1985 (06-06-12)

Nieuweling Partymuscle01's Avatar
    Ingeschreven
    Wed Jun 2012
    Thanks
    2
    Je moet mappen zoals My Documents laten verwijzen naar een map op je D: schijf. Anders ga je alles op je SSD opslaan. Dus je opent je Persoonlijke folder, met al je muziek, video, foto mappen etc. Klik op een map, kies eigenschappen, klik op tabblad locatie en laat dit naar een map op je D: schijf verwijzen.

Ook kan je gemakkelijk ruimte op je SSD vrijmaken door de slaapstand uit te schakelen, op mijn Pc gebruik ik die toch niet, en het scheelde voor mij 11GB op m'n SSD. Commando hiervoor is ''powercfg - off''
    Zet dan ook even in het configuratie scherm alles uit wat met slaapstad te maken heeft.
    http://support.microsoft.com/kb/920730/nl

Forum Rechten