Bouweenpc Forum - Powered by vBulletin

Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: [NEW] 900 Erik

Nieuweling
    Ingeschreven
    Thu Jun 2012
    Thanks
    3

[NEW] 900 Erik

Mijn oude pc is plotseling erg traag geworden, bovendien wordt hij erg oud en daarom is het tijd voor een nieuwe. De oude pc is van 2004, welke ik heb geupgrade met extra HDD ruimte en extra werkgeheugen.
    De pc wordt gebruikt voor office werkzaamheden, internetten, het downloaden en bekijken van films en series en daarnaast wordt hij gebruikt voor photoshop. Met name bij photoshop en hogere kwaliteit films begint hij op dit moment te haperen.

Een aantal onderdelen heb ik al in het bezit en ga ik ook overzetten in de nieuwe pc, dit zijn de optische drives, de HDD's met mijn bestanden (op dit moment 2 x 80GB en 1 TB) Omdat de HDD ruimte weer wat beperkt wordt wil ik ook dit gaan uitbreiden, maar dit kan ook nog op een later moment. Daarnaast heb ik ook al de beschikking over een monitor, toetsenbord en muis. Op dit moment draai ik nog Windows XP, maar het lijkt me verstandiger om op de nieuwe pc te gaan werken met Windows 7 en wellicht daarna over te gaan op Windows 8 (ik heb begrepen dat de upgrade aanbieding inmiddels gestart is)

Na het bekijken van de BBBG en andere websites heb ik wel een beeld gekregen van wat ik wil hebben. Het is mijn bedoeling om net als de oude pc, er een flink aantal jaren mee vooruit te kunnen en wellicht een kleine update aan het geheugen te doen. Ik ben tot het volgende gekomen:

Winkelmandje azerty

Ik heb het idee dat ik misschien iets te enthousiast ben geweest over de onderdelen en daardoor een pc heb samengesteld die ruim meer kan dan waarvoor hij gebruikt gaat worden. Graag hoor ik jullie reacties

The Logical Thinker Romaantje's Avatar
    Ingeschreven
    Wed Oct 2011
    Thanks
    61
    Welkom op BEP!
    Mooie openingspost, ik zie dat je zelf al een mandje heb gemaakt.

Eerst wat vraagjes.
    - Het photoshoppen wat je gaat doen, op welke mate doe je dat? Gewoon soms een foto bewerken of gebruik je het echt vaak?
    - Heb je al een voeding? Je hebt er namelijk geen een in het mandje.
    - Ik zie ook dat je een Z77 chipset moederbord hebt gekozen. Als je niet gaat overclocken, wat niet kan met deze CPU, kan je ook voor een goedkopere gaan.
    - Waarom heb je voor 16GB RAM gekozen? Dat zul jij niet gebruiken.
    - Ga je overclocken?
    - Is een stil systeem een eis?

Ik heb je winkelmandje wat aangepast.

- Ik heb voor 8GB RAM gekozen, dat is genoeg voor jou. 16GB is echt te veel.
    - Een goedkoper moederbord met een B75 chipset. Hiermee kan je niet overclocken maar dat kan je CPU ook niet.
    - Een 430W voeding van Be Quiet! voor je systeem. Deze levert genoeg stroom en is stil.
    - HD6670, aangezien in de CPU de HD 4000 van intel zit. Deze is niet heel goed, maar met deze losse kan je makkelijk Full-HD bekijken en een spelletje (geen BF3 of iets dergelijks) spelen.
    - Een SSD voor je OS en photoshop. Zo is je pc binnen 20 seconden opgestart en andere programma's vrijwel meteen.
    Laatst gewijzigd door Romaantje; 21-06-12 om 13:04. Reden: SSD vergeten
    Trots bezitter van een AMD Phenom II x3 B55 4007,5MHz | HTC Desire (Bravo) - MildWild CM-5.0

3. The Following User Says Thank You to Romaantje For This Useful Post:

Erik (26-06-12)

Nieuweling
    Ingeschreven
    Thu Jun 2012
    Thanks
    3
    Bedankt voor de snelle reply en de uitwerking.
    Ik zal eerst je vragen beantwoorden:

- Het photoshoppen doe ik af en toe, meestal in de weekenden, dus dat is meer recreatief gebruik
    - De voeding was ik inderdaad vergeten, is wel handig..
    - Overclocken heb ik geen kaas van gegeten en lijkt me ook niet nodig in mijn geval
    - Ik dacht met 16 GB RAM voorlopoig wel weer voldoende RAM te hebben, maar dit kan ik natuurlijk altijd nog upgraden mocht ik meer nodig hebben.
    - een stil systeem is wel prettig, de pc staat in de woonkamer en staat vaak voor een langere tijd ingeschakeld

Bedankt voor de aanwijzingen om het systeem meer geschikt te maken. Een SSD had ik al in gedachten, alleen heb ik denk ik een aangepaste versie van mijn mandje geplaatst, zonder de SSD.

Heb ik nog wel een aanvullende vraag: ik zat te twijfelen over een videokaart, met name omdat games niet echt mijn ding zijn. Heb ik deze kaart ook nodig voor het werken met programma's zoals photoshop?

The Logical Thinker Romaantje's Avatar
    Ingeschreven
    Wed Oct 2011
    Thanks
    61
    Je hebt sowieso een videokaart nodig, maakt niet uit waarvoor. Nu zit in je CPU een geïntergeerde GPU, maar deze is niet zeer sterk en zal bij photoshop misschien niet iets tekort komen.
    Bovendien kan je met deze losse videokaart hardware acceleratie inzetten waardoor sommige dingen sneller werken. Met de GPU in de processor kan je ook net iets te kort komen en is iets meer speling wel welkom.

Ik heb het mandje weer iets aangepast. Ik zag dat er geen SSD inzat (blijkbaar vergeten de link de kopieëren) dus die zit er nu bij.
    - De SSD, 64GB van Samsung. Dit is een van de snelste SSD's van nu. Hierop doe je windows en photoshop.
    - i5 3450, deze schilt niet veel in snelheid van de 3570 maar wel in prijs

Je kunt eventueel een aftermarket CPU koeler erop zetten. Deze zijn stiller en koeler beter.
    Trots bezitter van een AMD Phenom II x3 B55 4007,5MHz | HTC Desire (Bravo) - MildWild CM-5.0

6. The Following User Says Thank You to Romaantje For This Useful Post:

Erik (26-06-12)

Nieuweling
    Ingeschreven
    Thu Jun 2012
    Thanks
    3
    Nogmaals bedankt voor de reactie.

Ik heb ook andere posts bekeken en heb nog een vraag: ik wil wat oude componenten overzetten in de nieuwe kast. Nu gaat het om onderdelen die al een aantal jaren oud zijn, kan ik die overzetten of zijn de aansluitingen niet aanwezig?
    Ik heb een overzicht gemaakt van de zaken die ik wil overzetten:
    2 optische drives

Optische Station HL-DT-ST DVD-ROM GDR8162B (16x/48x DVD-ROM)
    Optische Station Optiarc DVD RW AD-7170A (DVD+R9:8x, DVD-R9:8x, DVD+RW:18x/8x, DVD-RW:18x/6x, DVD-RAM:12x, DVD-ROM:16x, CD:48x/32x/48x DVD+RW/DVD-RW/DVD-RAM)

en mijn 3 HDD's die er nu inzitten:
    Harde schijf SAMSUNG HD103SI (1000 GB, 5400 RPM, SATA-II)
    Harde schijf SAMSUNG SP0802N (80 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
    Harde schijf ST380011A (80 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)

(Deze info heb ik AIDA64)

Van de week gaat de bestelling eruit en kan ik beginnen met het bouwen van mn eerste pc

Professioneel amateur
    Ingeschreven
    Wed Oct 2011
    Thanks
    203
    Beste Erik,
    Zou je even willen kijken aan de achterkant van de DVD ROM / writers?
    Ziet de achterkant er zo uit, dan kunnen ze niet meer gebruikt worden:

Ziet de achterkant er zo uit, dan kan het wel:
    Haf 912.

9. The Following User Says Thank You to Hesselcandea For This Useful Post:

Erik (26-06-12)

Nieuweling
    Ingeschreven
    Thu Jun 2012
    Thanks
    3
    Ik heb even een kijkje genomen aan de binnenkant..
    De DVD ROM en de DVD writer hebben beiden nog een oude aansluiting, dus dat wordt een nieuwe aanschaffen.

Van de HDD heb ik het ook even bekeken, de twee kleine HDD's hebben een IDE aansluiting, de grote van 1TB heeft wel een SATA aansluiting. Kan ik die HDD's wel overzetten?

Heb ik nog een vraag over het besturingssysteem: ik heb nu Windows XP, maar dit stond standaard geïnstalleerd (geen CD of iets gekregen). Voor de nieuwe PC wordt het daarom Windows 7. Ik zie via de webwinkels allerlei prijzen voorbij komen voor Windows 7, variërend van € 90,- tot € 180,- voor Windows Home Premium 64 bit. Weten jullie wellicht welke ik voor mijn systeem nodig heb?

Moderator
    Ingeschreven
    Wed Oct 2011
    Thanks
    116
    De SATA drive kan je sowieso overzetten. De IDE drives maken dus gebruik van een verouderde aansluiting die je tegenwoordig op maar weinig moederborden tegenkomt. De goedkoopste oplossing is dan zoiets, maar ik heb geen idee hoe de prestaties van zo'n kaartje zijn, verwacht daar niet teveel van.
    Als het mogelijk is om de data van de twee kleine HDD's, op de 1TB SATA schijf te zetten, had ik dat gedaan. Daarnaast kan je een SSD gebruiken als opstart disk.

Windows 7 is inderdaad de beste keuze. Je kan dan gaan voor een OEM licentie en een retail licentie. Het verschil is dat een OEM licentie officieel alleen verkocht mag worden bij een compleet systeem en dat hij in een minder mooi doosje zit. Die kost 90 euro. De retail versie kost 180 euro en heeft niks meer.
    Verder moet je inderdaad Home Premium x64 hebben. Om precies te zijn, deze.
    Unlocked x4 960T > x6 3,5GHz, HD 6990, 8GB, Samsung 830
    Profiel
    Voor bedankjes hebben we een knop

Forum Rechten