Bouweenpc Forum - Powered by vBulletin

Resultaten 1 tot 9 van de 9
    Nieuweling Sjoerd's Avatar
    Ingeschreven
    Tue Nov 2011
    Thanks
    2

[NIEUW][650] Computer voor games, audio- en videobewerking.

Beste allemaal,

Ik ben voor een bekende van me een computer aan het samenstellen. Deze mag maximaal €650,- incl. BTW kosten. Alles zal bij Azerty aan worden geschaft (ik ben daar kind aan huis). De machine zal voornamelijk (zakelijk) gebruikt worden voor audiobewerking, hiervoor is de machine snel zat. De reden voor zo'n hoog budget is omdat er af en toe ook wat games op gespeeld gaan worden en er moet zo nu en dan een filmpje bewerkt gaan worden (geen bijzonder zware dingen zoals 1080p). Gelukkig heb ik zelf al wat huiswerk gedaan en heb ik het volgende winkelmandje aangemaakt.

Ik denk dat het zo een prima systeem is. Een SSD is overigens niet interessant voor de gebruiker. Nog wat verbeterpunten? Ik hoor ze graag!

Met vriendelijke groet,
    Sjoerd

Professioneel amateur
    Ingeschreven
    Wed Oct 2011
    Thanks
    203
    Hallo Sjoerd,

Ik heb wat verbeterpunten voor dat winkelmandje.
    winkelmandje
    Allereerst heb ik die langzame hardeschijf er uit gehaald, en vervangen door een 1TB caviar black.
    Daarnaast is het niet nodig om een Z77 moederbord i.c.m met een i5 2320 te gebruiken voor audio bewerking.
    Een goedkoper H77 moederbord werkt ook perfect.
    Een 430w voeding is genoeg, en erg stil.
    En de voor de videokaart is de 7770 eigenlijk te veel van het goede.
    De GT630 is goed genoeg.
    En er zit een geluidskaart bij.
    Haf 912.

3. The Following User Says Thank You to Hesselcandea For This Useful Post:

Sjoerd (16-08-12)

Ingeschreven
    Tue Nov 2011
    Thanks
    2
    Bedankt voor je reactie. Dat de schijf langzaam zou zijn, weet ik niets van. De door mij geselecteerde schijf is toch ook gewoon 7200rpm? Of zijn al die groene schijven 5400rpm? De geluidskaart hoeft er niet bij komen, deze is er namelijk al (en da's geen goedkope kaart van een paar tientjes).

De videokaart is wel degelijk belangrijk, als er een game gespeeld moet worden dan wil men dit ook wel op redelijk hoge kwaliteit doen. Ook snap ik de keuze voor het moederbord niet, ik hoor namelijk erg goede verhalen over het door mijn gekozen moederbord.

Dat 430w voeding genoeg is, wist ik, maar wilde expres wat overkill genereren voor eventuele toekomstige upgrades.

Administrator Tomas's Avatar
    Ingeschreven
    Sun Oct 2011
    Thanks
    96
    Nieuw winkelmandje

Een losse geluidskaart is niet nodig - de geluidskwaliteit zal niet beter zijn. 'Sneller' geheugen is niet sneller en deze harddisk is sneller én goedkoper dan wat je eerst had geselecteerd. Verder heb ik gekozen voor een passief gekoelde videokaart en een stille CPU-koeler, aangezien je door muziek heen natuurlijk geen luidruchtige fans wilt horen. Ook de voeding is lekker stil.

Het moederbord heeft naast twee USB 3.0-poorten aan de voorkant, ook een interne header. Daarop sluit je de twee USB 3.0-poorten van je behuizing aan.

EDIT:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerd Bekijk Berichten
    Dat de schijf langzaam zou zijn, weet ik niets van. De door mij geselecteerde schijf is toch ook gewoon 7200rpm? Of zijn al die groene schijven 5400rpm?
    Ja.

De geluidskaart hoeft er niet bij komen, deze is er namelijk al (en da's geen goedkope kaart van een paar tientjes).
    Dan zal die wel beter zijn dan de geïntegreerde chip, prima zo.

De videokaart is wel degelijk belangrijk, als er een game gespeeld moet worden dan wil men dit ook wel op redelijk hoge kwaliteit doen.
    Hier heb ik rekening mee gehouden in mijn advies.

Ook snap ik de keuze voor het moederbord niet, ik hoor namelijk erg goede verhalen over het door mijn gekozen moederbord.
    Een moederbord versnelt je computer niet, de enige verschillen zijn features: minder/meer aansluitingen. Het verschil tussen Z77 en H77 is dat je met de ene chipset wel kunt overklokken, met de ander niet.

Dat 430w voeding genoeg is, wist ik, maar wilde expres wat overkill genereren voor eventuele toekomstige upgrades.
    430 watt is al wat veel .
    Voor bedankjes hebben we de Thanks-knop.

6. The Following User Says Thank You to Tomas For This Useful Post:

Sjoerd (16-08-12)

Ingeschreven
    Tue Nov 2011
    Thanks
    2

Talking

Tomas, bedankt voor je uitgebreide input.

Ik heb zo mijn bedenkingen bij Transcend geheugen, liever Kingston of een ander merk. De harde schijf vind ik een opmerkelijke keuze, immers heeft deze harde schijf 'maar' 32MB cache en de door mij (en Hesselcandea) geselecteerde schijf heeft 64MB cache. De door mij gekozen harde schijf draait maar op 5400rpm, dus deze valt sowieso af.

Overigens hoeft deze machine niet echt stil te zijn. Ik zei het een beetje verkeerd. De machine wordt vooral gebruikt voor het opnemen van audio (verschillende audiostreams zoals bv. gitaren, zang, etc.). Ook wordt er wat bewerkt, maar dit gebeurd vooral met een headset op (deze is reeds aanwezig). Aangezien passieve kaarten niet maximaal kunnen presteren en de boxed cooler goed genoeg is (overclocken wordt niet gedaan) vind ik aanpassingen daar in niet nodig.

Ik vraag me ook af of dat de 7770 echt bang-for-buck is, of kan ik dan beter een andere kaart pakken?

Professioneel amateur
    Ingeschreven
    Wed Oct 2011
    Thanks
    203
    Ik heb een 7770, en die is zeker het geld waard :]
    Haf 912.

Ingeschreven
    Sun Oct 2011
    Thanks
    96
    Tomas, bedankt voor je uitgebreide input.

Ik heb zo mijn bedenkingen bij Transcend geheugen, liever Kingston of een ander merk.
    Al de chips komen uit dezelfde fabrieken van één van de geheugenproducten, namelijk Micron of Samsung. Enige verschil is de heatspreader (dat leuke plaatje dat erop zit en vertelt welk merk het is). Transcend is verder een A-merk.

TDe harde schijf vind ik een opmerkelijke keuze, immers heeft deze harde schijf 'maar' 32MB cache en de door mij (en Hesselcandea) geselecteerde schijf heeft 64MB cache. De door mij gekozen harde schijf draait maar op 5400rpm, dus deze valt sowieso af.
    Van cache ga je bijzonder weinig merken, want het gaat om dermate kleine hoeveelheden dat je er niet veel aan hebt. Mensen gebruiken een SSD bijvoorbeeld om Windows op te zetten, zodat dat snel werkt en opstart. Dan praat je toch gauw over minimaal 30 GB.

Overigens hoeft deze machine niet echt stil te zijn. Ik zei het een beetje verkeerd. De machine wordt vooral gebruikt voor het opnemen van audio (verschillende audiostreams zoals bv. gitaren, zang, etc.). Ook wordt er wat bewerkt, maar dit gebeurd vooral met een headset op (deze is reeds aanwezig). Aangezien passieve kaarten niet maximaal kunnen presteren en de boxed cooler goed genoeg is (overclocken wordt niet gedaan) vind ik aanpassingen daar in niet nodig.
    Dat verandert de zaak. Dan kun je de alternatieve CPU-koeler weglaten en een kaart met een fan nemen, bijvoorbeeld die van Sapphire.

Ik vraag me ook af of dat de 7770 echt bang-for-buck is, of kan ik dan beter een andere kaart pakken?
    De HD 7770 is een prima kaart, één traptrede hoger staat de HD 6870. Die is wat sneller en wat duurder.

Ingeschreven
    Tue Nov 2011
    Thanks
    2
    Ik heb even wat benchmarks doorgenomen betreffende de harde schijf, heb daar tevens het winkelmandje op aangepast. Overigens heb ik voor een HD 6870 twee PCIe 6+2 connectors nodig en die zitten niet op een 430W voeding.

Denk dat het zo wel moet lukken. Iedereen bedankt voor de (snelle) reacties! Toppie!
    Laatst gewijzigd door Sjoerd; 16-08-12 om 11:44.

Ingeschreven
    Sun Oct 2011
    Thanks
    96
    Ziet er prima uit. Besef wel dat 1.600MHz-geheugen niet sneller is dan geheugen op 1.333 MHz.

Forum Rechten