Gamescom: hands-on Crysis 3

Gamepreview nieuwe game Crytek

Richard 17 augustus 2012 0 Bron: Gamescom
Enkele maanden geleden kondigde Electronic Arts de derde Crysis-game aan. Hoewel het spel pas in februari 2013 gereleast zal worden, is Crysis 3 op Gamescom al speelbaar. Wij gingen ermee aan de slag.

Na iets meer dan een uur in de rij te hebben gestaan was het dan eindelijk zover: de deur werd geopend en samen met een aantal andere gamers werden we in een kleine bioscoopzaal gezet. Hier werd een exclusieve trailer van de game getoond (een gedeelte ervan zie je in de video hieronder), waarna we een korte uitleg kregen over de multiplayersessie die hierna gespeeld mocht worden. De uitleg werd gegeven door een medewerker van Crytek. Het was overigens verboden om beelden te maken, omdat de game nog niet af was.

Crysis heeft natuurlijk meerdere multiplayermodi. De modus die wij gingen spelen heet ‘Hunter’. De spelers worden verdeeld over twee teams: één team met Cell-soldaten en één team met Cloak-jagers. Het doel van deze modus is dat het ene team het andere uitschakelt. Als een Cell-soldaat wordt gedood door een Cloak-jager, zal hij weer tot leven komen als Cloak-jager.

De gamers die eerder een Crysis-game hebben gespeeld weten dat Cloak er voor zorgt dat je tijdelijk onzichtbaar bent voor andere spelers. Als Cloak-jager ben je constant onzichtbaar voor je vijanden. Je enige wapen is een kruisboog, waarmee je de Cell-soldaten uit kan schakelen. De kruisboog is erg krachtig, maar schiet nogal traag: een goed gemikt schot is essentieel.

Als Cell-soldaat spelen is heel anders. Je kunt namelijk je vijand niet zien: daarom is het verstandig om samen te werken in een groep. De enige manier om erachter te komen waar je vijand zit, is door bij ze in de buurt te komen: je kunt dan horen waar ze zitten. Als je ze raakt, worden ze ook tijdelijk zichtbaar.

Grafisch was de game erg mooi, maar de verschillen ten opzichte van Crysis 2 zijn niet heel erg groot. Beide games draaien dan ook op CryEngine 3, wat er ook voor zorgt dat de grafische stijl hetzelfde is. Wat de game net iets mooier maakt zijn kleine details. De game was speelbaar op een PC met een FX-8150 en een GTX 680, maar liep met die specs niet stabiel op 60 frames per seconde: af en toe was er een framedrop. Waarschijnlijk komt dit omdat het spel nog in de pre-alphafase zit. Ontwikkelaar Crytek zei al eerder dat Crysis 3 alles uit een PC kan trekken, zoals Crysis 1 dat ook deed, al zou de game ook goed speelbaar moeten zijn op minder high-end systemen.

Na vijf rondjes zat de demo er al weer op en moesten we gaan. Opvallend was dat al die rondjes de jagers hadden gewonnen, en zo gek is dat ook niet: het is als Cell-soldaat erg lastig om de jagers te vinden. We hopen dat aan die balans nog gewerkt wordt. Toch kunnen we na pakweg 15 minuten speeltijd prima concluderen dat het een hele toffe game gaat worden die er tevens prachtig uitziet!