Direct mail aan online marketing koppelen

  • Paul
  • 6 Years ago
  • Comments Off

Veel bedrijven benutten de mogelijkheden die online marketing biedt volop. Door hier de focus op te leggen, gebeurt het helaas maar al te vaak dat mogelijkheden om het rendement van online marketing te vergroten over het hoofd worden gezien. Je kunt namelijk slimme koppelingen maken tussen offline-en online marketing, waardoor het rendement van je marketinginspanningen enorm toeneemt. In dit artikel gaan we hier verder op in. We nemen daarbij direct mail als voorbeeld voor de koppeling tussen de marketingvarianten.

Mocht je na het lezen van dit artikel op zoek willen gaan naar een direct mail specialist: dat hoeft niet! We hebben er al een voor je gevonden: mailsucces.nlOpvolging-direct-mail

De basis: je direct mail boodschap

Voordat je de offline-en onlinewereld met elkaar kunt verbinden, zul je met je offline boodschap moeten beginnen. Zoals we in de inleiding van dit artikel aangaven gaan we in dit voorbeeld uit van een boodschap die je via direct mail verspreid. Je mailing vormt dus de basis van je boodschap.

Om ervoor te zorgen dat een zo groot mogelijk gedeelte van de ontvangers overgaan tot de gewenste actie, is het in eerste instantie belangrijk om te bepalen wie je doelgroep is en wat het doel van je campagne is. Als je dat helder in kaart hebt gebracht, is de volgende stap het formuleren van je boodschap. Hierbij kun je het beste de volgende opbouw hanteren:

  1. Opening: benoem het probleem/behoefte van je doelgroep waar je in de direct mailing een oplossing voor geeft. Benoem ook in 1 zin de oplossing. Hierdoor krijgen je lezers het gevoel dat je hen begrijpt en wordt de nieuwsgierigheid gewerkt om de rest van je boodschap te lezen.
  2. De tweede alinea: hierin benoem je hoe jouw oplossing het probleem van je lezer kan oplossen. Je gaat wat inhoudelijker in op je oplossing, zodat duidelijk wordt wat je te bieden hebt.
  3. In de derde alinea is het belangrijk om het ‘verlangen’ naar je product te creëren. Je benoemt waarom jouw oplossing beter is dan andere oplossingen.
  4. In de laatste alinea moet je urgentie creëren, zodat je lezers NU tot actie over willen gaan. Dat kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld met een tijdelijke actieprijs, het aantal mensen dat van je aanbod gebruik kan maken te beperken, of snelle beslissers met een bonus te belonen.

Bovenstaand model wordt ook wel het AIDA-model genoemd.

De koppeling tussen je mailing en online marketing

Bij het opstellen van je boodschap is het belangrijk dat je bedenkt hoe je de koppeling tussen offline en online kunt maken. Een voorbeeld hiervan is het benoemen van een specifieke URL op je website waar mensen naartoe kunnen gaan om een kortingscode te verzilveren of een afspraak met je in te plannen. Maar je kunt het ook vrijblijvender houden, door bijvoorbeeld een demopakket online aan te bieden. Deze strategie wordt onder andere door isolatiebedrijven toegepast. Een mailing verwijst dan naar een webpagina waar een demonstratiepakket van isolatiematerialen gratis kan worden aangevraagd. Als het pakket verstuurd is, neemt een verkoopmedewerker enige dagen later contact op om te kijken of ze een afspraak kunnen inplannen voor een inventarisatie van de isolatiemaatregelen die in een woning genomen moeten worden.

Aandachtspunten bij de koppeling tussen offline en online

Wanneer je de ontvangers van je direct mail het internet opstuurt, is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat zo min mogelijk mensen afhaken. Om te beginnen is het daarom van belang dat de URL waar mensen naartoe moeten zo eenvoudig geschreven en kort mogelijk is. Op die manier hoeven mensen geen ingewikkelde namen en lange URL’s in te typen.

Wanneer je mensen vraagt om je gegevens op je website in te vullen, is het belangrijk dat je om zo min mogelijk gegevens vraagt. Vergis je niet, je vraagt iets van je websitebezoekers en dat moet zo min mogelijk moeite kosten. Geeft ook duidelijk aan welke invulvelden verplicht zijn en zorg voor een klantvriendelijk bericht als een bezoeker per ongeluk vergeet om een verplicht veld in te vullen.

De opvolging

Wat voor marketingacties je ook uitvoert, het is belangrijk dat je goed opvolgt. Zeker met direct mail, waarbij je klanten persoonlijk benaderd, staat het sterk als je op korte termijn contact opneemt met je potentiële klant. Dat geldt ook voor de mensen die geen gebruik hebben gemaakt van je aanbod. Wellicht hadden ze bepaalde twijfels of zijn ze simpelweg vergeten om gebruik te maken van je aanbod. Dus los van een verkoop verhogende functie,  levert de opvolging in veel gevallen ook waardevolle feedback op voor verbeteringen die je in een volgende direct mailing kunt verwerken. Zo kun je ervoor zorgen dat je offline en online marketinginspanningen een steeds beter rendement krijgen. Ben je door het voorbeeld uit dit blogartikel nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van direct mail? Bekijk dan deze webpagina van Mail Succes voor meer informatie over direct mailing: https://www.mail-succes.nl/direct-mail-drukken-en-versturen.

Previous «
Next »