De evolutie van gaming: Van 8-bit tot VR

  • Paul
  • 21 Days ago
  • Comments Off
gaming evolution

Denk je dat ‘Pong’ het eerste videospelletje was? Had je gedacht. In 1958 kon je in het Brookhaven National Laboratory al een potje ‘Tennis for Two’ spelen. Het rudimentaire sportspelletje lokte bosjes geïnteresseerden naar de oscilloscoop van natuurkundige William Higinbotham en daar begon officieel de evolutie van gaming.

De evolutie van gaming in het kort

‘Pong’

Toch blijft ‘Pong’ de onbetwiste oerknal in de gaming evolutie. Het Amerikaanse arcadespel van Atari, Inc.-ingenieurs Allan Alcorn en Nolan Bushnell gaf in 1972 het commerciële startschot voor de ontwikkeling van gamen.

evolutie van gaming

Tegen kerstmis 1975 kon je voortaan ook thuis op je televisietoestel pingpong spelen. Andere ontwikkelaars waren er als de kippen bij. Al snel overspoelden copycats de gloednieuwe videospelletjes markt.

Even, heel even was Atari heer en meester. Nieuwe succes spellen als ‘Breakout’, ‘Asteroids’ en ‘Centipide’ volgden elkaar op. 30 miljoen Atari 2600-consoles vlogen de deur uit.

Meer dan 8 miljoen gamers schaften zich een cartridge van ‘Pac-Man’ aan. Het bolletjes schrokkende happertje kroonde zich plotsklaps tot succesvolste titel in de prille evolutie van gamen.

De ‘Atari Shock’

Toen kwam het beruchte fiasco van het ‘E.T. the Extra-Terrestrial’-spelletje en de videogame crash van 1983.

Voor de ‘Atari Shock’ tekende de snelgroeiende gamemarkt voor een record jaaromzet van 3,2 miljard dollar. Tegen 1985 viel de wereldwijde verkoop terug tot een schamele 100 miljoen dollar.

De opkomst van Nintendo

Maar er gloorde hoop aan de horizon. In oktober 1985 kwam het Japanse Nintendo met zijn NES op de proppen.

Vandaag lijken de 8-bits van het Nintendo Entertainment System prehistorisch. Maar als je toen in je cartridge van ‘Super Mario Bros.’ blies, verschenen de wonderlijkste beelden op je televisietoestel.

Het besnorde Italiaanse loodgietertje hoorde uiteraard ook bij de eerste titels die je in 1989 op je Game Boy kon spelen. De draagbare grijze spelcomputer woog nog geen 400 gram. Je stopte er vier AA-batterijen in, en daar klonk al het legendarische ‘Tetris’-deuntje van Hirokazu Tanaka.

De Japanse fabrikant bleef niet op haar lauweren rusten. In 1991 volgde de 16-bits SNES. Vijf jaar later trakteerden de 64-bits en kekke controller van de Nintendo 64 je op tijdloze klassiekers als ‘The Legend of Zelda: Ocarina of Time’ en ‘Mario Kart 64’.

Sega, Sonic & de ‘Console War’

Nintendo was razend populair. Maar soms ook wat braafjes. Grote pleitbezorger van die mening was Sega. De ‘Console War’ tussen het rebelse Sega en het familievriendelijke Nintendo leverde begin jaren 90 briljante reclamecampagnes op.

En sublieme Sega Mega Drive-spelletjes als ‘Sonic the Hedgehog’, ‘Disney’s Aladdin’ en ‘Phantasy Star IV’, niet te vergeten!

Sony’s PlayStation

Terwijl Sega en Nintendo over de straat rolden, ging een derde hond met het been lopen. Cartridges waren passé. Blinkende optische schijfjes bleken de toekomst. Eind 1994 lanceerde Sony Computer Entertainment zijn PlayStation in Japan. Het jaar daarop volgde de rest van de wereld. En hoe.

De originele PS sleet als eerste console meer dan 100 miljoen exemplaren. Zijn opvolger, de PlayStation 2, blijft met een slordige 155 miljoen stuks de best verkochte spelconsole ooit.

Een nieuw millennium

De gevreesde ‘Y2K bug’ bleek op 1 januari 2000 even onschuldig als Tokkie Tor. Maar het nieuwe millennium gaf de evolutie van gamen wel een stevige boost. Het internet werd almaar sneller en online computerspellen veroverden definitief het wereldwijde web.

Met de Xbox van Microsoft en Sony’s PlayStation 2 haalde je meteen ook een dvd-speler in huis. De minderbedeelde GameCube van Nintendo zat er ondertussen maar beteuterd bij.

Maar niet getreurd. Met de Nintendo Wii deed de game reus uit Kyoto wat zijn concurrenten nooit gelukt was. Het hele gezin aan het gamen krijgen. Dankzij succesnummers als ‘Wii Sports’, ‘Wii Play’ en ‘Mario Kart Wii’, zwaaiden zowel je grootje als je driejarige neefje in 2006 met de alomtegenwoordige Wii-afstandsbediening in de huiskamer.

Smartphones en tablets

Weet je nog? Toen je ‘Snake’ in 2000 speelde op je onverwoestbare Nokia 3310? Nauwelijks zeven jaar later toverde Steve Jobs een toestel uit de broekzak van zijn Levi’s 501s dat je leven voorgoed veranderde: de iPhone.

Toen Apple in 2010 vervolgens de iPad voorstelde, oogstte het bedrijf hoon en spot. Wat moest je daar nou mee? Enkele jaren later kluisterden mobiele games als ‘Candy Crush’, ‘Angry Birds’, ‘Pokemon GO’, en ‘Fortnite’ de halve wereldbevolking aan hun smartphones en tablets.

De volgende stap in de evolutie van gaming

Voortaan gamet echt iedereen. Wat wordt de volgende stap? Gevestigde namen als Sony, Nintendo en Microsoft blijven de lakens uitdelen.

Door het wereldwijde chip tekort in 2020 verwisselde de felbegeerde PlayStation 5 voor woekerprijzen van eigenaar op de zwarte markt. Microsoft innoveert opnieuw met de Xbox Series X en S. Nintendo verweert zich ondertussen kranig met zijn Nintendo Switch.

De toekomst is virtueel

Welke houdbaarheidsdatum heeft je vertrouwde thuis console? Al in de jaren 90 orakelden techneuten dat ‘Virtual Reality’ de wereld zou veranderen. Uitgerekend Nintendo beleefde in 1995 zijn grootste commerciële flop met de ‘Virtual Boy’.

De primitieve VR-headset kampte met allerlei problemen die de huidige lichting ontwikkelaars ruimschoots heeft uitgeklaard. Toch lijkt VR voor veel consumenten nog verre toekomstmuziek. VR-brillen en VR-headsets zijn namelijk pokkeduur.

Tonnen geld

Maar de ontwikkeling van gaming stopt niet. Daarvoor is er nu eenmaal te veel geld mee gemoeid. Facebook flapperde in 2014 al met 2 miljard dollar voor de VR-bril van Oculus Rift.

En Mark Zuckerberg zal niet rusten voor de hele wereld met een Meta Quest VR-headset rondloopt. Of misschien toch nog maar eens een ouderwets potje retro gamen op je NES? Waar lag die cartridge van ‘Contra’ ook alweer?

Previous «