Hoger in de zoekresultaten dankzij linkbuilding

  • Paul
  • 2 Months ago
  • Comments Off
linkbuilding

We vertellen je waarschijnlijk niets nieuws als we zeggen dat zoekmachines belangrijk zijn voor de vindbaarheid van je bedrijf. Tegenwoordig is de concurrentie groter dan ooit. Grote kans dat dit binnen jouw branche ook het geval is. Het is dringen om online gevonden te worden. Bovenaan staan in de zoekresultaten is alsof je het gouden ticket van Willy Wonka hebt gewonnen. Maar deze positie is niet gebaseerd op geluk. Je hebt dit zelf in de hand. 

Een gerichte SEO-strategie is hierbij van groot belang. Een groot onderdeel hiervan is linkbuilding. Maar wat maakt linkbuilding zo effectief in de strijd om de hoogste plekken binnen zoekresultaten? Hoe kun je er met behulp van linkbuilding voor zorgen dat Google je altijd bovenaan plaatst? We laten het je in dit artikel zien.

Wat moet je weten over SEO?

SEO is een Engelse afkorting die staat voor Search Engine Optimization. Naar het Nederlands vertaald betekent dit zoekmachine optimalisatie. Hiertoe behoren alle stappen die je neemt om ervoor te zorgen dat je website gemakkelijker gevonden kan worden door zoekmachines. Hierbij ligt de focus voornamelijk op het gevonden worden door Google, de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. 

Je kunt gemakkelijker gevonden worden door gebruik te maken van sleutelwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf. In het geval van een online verfwinkel wil je bijvoorbeeld gevonden kunnen worden via termen zoals ‘muurverf’, ‘Sigma verf’ of ‘lakverf’. Hier moet je kwalitatieve content omheen maken, bijvoorbeeld blogs, waarin je jouw expertise etaleert. Deze artikelen kun je vervolgens weer voorzien van meta titles en meta descriptions. Daarnaast is de inrichting van je website van belang. Je website moet snel laden en gemakkelijk te navigeren zijn. Zo zijn er nog diverse andere manieren waarop je website optimalisatie kunt uitvoeren. Maar misschien wel het belangrijkste onderdeel van je SEO-strategie is linkbuilding.

Linkbuilding als onderdeel van je SEO-strategie

SEO omvat meerdere werkzaamheden, en linkbuilding is er hier één van. Zoekmachines zoals Google bekijken welke websites linken naar jouw website. Links van andere sites naar jouw website worden backlinks genoemd. De kwaliteit van deze backlinks bepaalt voor een groot gedeelte hoe hoog je in de zoekresultaten eindigt.

Beoordeling linkbuilding door bots

De kwaliteit van de linkjes wordt bekeken door bots. Zij bekijken meerdere factoren. Ten eerste kijken ze naar de kwantiteit. Als er vaak vanaf derde websites naar jouw site wordt gelinkt, zien Google bots dit als een indicator van betrouwbaarheid. Maar ook de kwaliteit van de linkjes wordt bekeken. Google bots slaan links die op natuurlijke wijze in een tekst verwerkt zijn hoger aan in vergelijking met alleen maar een linkje plaatsen. De bots van tegenwoordig zijn slim genoeg om te doorzien wanneer iets op niet-organische wijze geplaatst is.

Je kunt vragen om backlinks, en het is zelfs mogelijk om derde partijen te betalen om links op hun website te laten plaatsen. Maar in de praktijk blijkt dat organische backlinks het beste werken. Om dit soort organische backlinks te verkrijgen, dien je jouw expertise en autoriteit binnen je branche te tonen met behulp van interessante content. Ook producten en diensten van een hoge kwaliteit kunnen hierbij helpen. SEO en linkbuilding worden soms omschreven als het misleiden van zoekmachines. Dat is niet juist. Met goede content misleid je zoekmachines niet, maar verdien je de hoge plekken binnen zoekresultaten.

Backlinks van een hoge kwaliteit

Backlinks dragen bij aan de online zichtbaarheid van je website. Laten we het voorbeeld van een online verfwinkel wederom gebruiken. Stel dat je veel als bron wordt gebruikt voor een onderwerp zoals ‘welke roller is het meest geschikt voor muren’. De Google bots zien dit en beschouwen je hierdoor meer als een autoriteit binnen je branche. Dit effect wordt vergroot als de andere website zelf ook over een hoop autoriteit en relevantie beschikt. Hierdoor eindigt jouw website hoger in de zoekresultaten, zal de autoriteit van je website toenemen en zullen nieuwe potentiële klanten je gemakkelijker kunnen vinden. Dat is de kracht van linkbuilding.

Ga nu aan de slag met linkbuilding

Verwijzingen vanaf andere domeinen hebben een grote impact op jouw positie binnen de resultaten van zoekmachines zoals Google. Het is een doorslaggevende factor als het gaat om je online vindbaarheid, het genereren van nieuwe leads en conversie. Hoe beter je gevonden wordt online, hoe groter de kans is dat er producten worden gekocht, offertes worden aangevraagd of dat er een andere online actie wordt ondernomen. Daarom is linkbuilding een essentieel onderdeel van jouw online marketing mix.

Previous «
Next »