Stappenplan voor het opstarten van een eigen webshop

  • Paul
  • 2 Years ago
  • Comments Off
webshop starten

Ben je van plan om je eigen webwinkel te openen? Dan komt daar natuurlijk wel wat bij kijken. De eerste belangrijke stap is natuurlijk nadenken over het aanbod. Wat wil je in jouw webshop verkopen en op welke manier ga je dat voor elkaar krijgen? Daarna zijn er nog verschillende belangrijke stappen die je moet zetten voordat je een succesvolle ondernemer kunt worden.

Kies een goede locatie

Heb je vastgesteld wat je wilt verkopen in je webshop? Dan is het tijd om na te denken over je vestigingsadres. Zo kun je een webshop starten aan huis. Onderzoek wel eerst of dit binnen je gemeente is toegestaan. Ook kun je kiezen voor een externe locatie, bijvoorbeeld op een bedrijventerrein of industrieterrein bij jou in de buurt. Daarnaast is het ook mogelijk om een dropshipping webwinkel te starten. In dit geval heb je zelf geen locatie met winkelvoorraad nodig. De producten worden dan gewoon via jouw dropshippartner bij je klanten bezorgd.

Bedenk een goede bedrijfsnaam

Natuurlijk moet je ook goed bereikbaar zijn. Kies daarom voor een bedrijfsnaam en domeinnaam die makkelijk te onthouden zijn. Uiteraard mag je niet kiezen voor een reeds bestaande naam of een naam die sterk lijkt op die van een bestaand bedrijf. Online kun je eenvoudig checken of de naam die je wenst nog beschikbaar is.

Schrijf je webshop in

Naar alle waarschijnlijkheid is het doel van jouw webshop starten om zo veel mogelijk winst te maken. In dat geval ben je een ondernemer voor de Belastingdienst. Schrijf je daarom zo snel mogelijk in bij de Kamer van Koophandel. Zij zorgen ervoor dat je nieuwe bedrijf ook bij de Belastingdienst wordt aangemeld en dat je een btw-nummer en omzetbelastingnummer krijgt. Zodra je begint met verkopen moet je belasting gaan betalen. Afhankelijk van welke producten je verkoopt geldt hiervoor een laag of hoog tarief. In sommige gevallen ligt het btw-tarief zelfs op 0%. Op de website van de Belastingdienst kun je hier meer over te weten komen.

Zet een goede administratie op

Als webshop ondernemer is het belangrijk om je administratie goed op orde te hebben. Op deze manier voorkom je problemen met onder meer de Belastingdienst. Verkoop je uitsluitend in Nederland? Dan moet je je administratie minimaal 7 jaar bewaren. Verkoop je in andere landen van de EU en ben je daar btw-plichtig? Dan dien je je administratie tenminste 10 jaar te bewaren. Het goed bewaren van je administratie inclusief gewerkte uren kan ook financieel voordeel opleveren, bijvoorbeeld wanneer je van de ondernemersaftrek gebruik wilt maken.

Volg de geldende regels en wetten voor webshops

Ga je een webshop starten? Dan is het belangrijk dat je goed op de hoogte bent van de geldende regels en wetten. Denk onder meer aan garanties, algemene voorwaarden, leveringsvoorwaarden, product- en verpakkingseisen, bedenktijd en cookies. Daarnaast is een privacyverklaring noodzakelijk en moet je je website beveiligen tegen onder meer gegevensdiefstal en online fraude. Verder is het raadzaam om een webshop keurmerk aan te vragen.

Zet je webshop in de markt

Nu je aan alle zakelijke punten hebt voldaan is het tijd om echt te gaan starten. Hier komt natuurlijk ook marketing en promotie bij kijken. Het is belangrijk om je nieuwe webshop goed bekend te maken, want anders zul je nauwelijks klanten trekken. Je kunt dit op de ouderwetse manier doen door reclame te maken bij mensen in je omgeving. Daarnaast is het ook van groot belang dat je goed gevonden wordt door zoekmachines zoals Google bijvoorbeeld. 

Previous «
Next »