Webshop migratie, de do’s en don’ts

  • Paul
  • 5 Years ago
  • Comments Off
webshop migratie

Ben jij van plan om jouw webshop te migreren? Misschien heb je wel een nieuwe domeinnaam of CMS uitgekozen of ga je een nieuwe URL structuur hanteren voor je website. Wat voor reden dan ook, het is zaak dat het migratieproces van jouw webshop goed wordt uitgevoerd zodat jouw nieuwe website niet tegen onverwachtse technische problemen aanloopt. Loop daarom de onderstaande do’s en don’ts zeker even na voordat je het proces begint.

Oude en nieuwe URL structuur naast elkaar leggen

De oude en de nieuwe URL structuur hebben misschien veel meer belang voor jouw website dan je eerst dacht. Een korte en duidelijke URL structuur wordt door zoekmachines (en vaak ook bezoekers) gewaardeerd omdat het overzichtelijker is. Overgaan op een nieuwe URL structuur is daarom ook de meest voorkomende migratie reden.

Het is bij dit proces goed om een lijst van de oude en nieuwe URL’s naast elkaar te leggen, dat maakt de volgende stap gemakkelijker en overzichtelijker.

Redirects instellen

Ook het instellen van de juiste redirects is in het migratieproces erg belangrijk. Je wilt immers dat iemand die op een oude URL versie van je website terecht komt automatisch wordt doorverwezen naar de nieuwe URL. Dit wordt gedaan door middel van 301 redirects die in de .htaccess van je website worden ingesteld. Het is om deze reden dat het verstandig is om vooraf de oude en nieuwe URL structuur in kaart gebracht te hebben en naast elkaar te leggen.

Dit heeft ook voordeel bij zoekmachine optimalisatie, aangezien de redirects pagina waarde doorgeven van de oude URL naar de nieuwe URL. Dit is dan ook de reden waarom het erg belangrijk is dat je oude pagina’s goed redirecten naar de nieuwe pagina’s. Zoekmachine optimalisatie is namelijk een langdurig proces en door al je pagina waarde weg te laten vloeien doordat je geen 301 redirect hebt ingesteld kan je veel omzet verliezen op langere termijn.

XML sitemap en robots.txt updaten

Ook is het zaak om je XML sitemap bestand en je robots.txt bestand te updaten. Vooral als je helemaal overstapt op een andere domeinnaam. De oude URL’s zullen dan niet meer actief zijn en de nieuwe URL’s zullen nog niet in de sitemap staan. Dit zal de zoekmachine crawlers helpen om je nieuwe pagina’s te vinden en je oude pagina’s niet meer te crawlen. Zorg er wel voor dat je oude sitemap nog niet in de prullenbak gegooid wordt, die kan namelijk helpen om in kaart te brengen dat er veranderingen zijn.

De robots.txt uitsluitingsregels zullen ook aangepast moeten worden, vooral als je overgaat op een nieuw CMS. Plaats hierin ook een link naar de geüpdatet sitemap. 

Overige zaken

Naast de bovenstaande belangrijke zaken zul je ook moeten denken aan de overige zaken:

  • Google Analytics, Search Console aanpassen a.d.h.v. nieuwe domeinnaam
  • Analytics tag op nieuwe website plaatsen
  • Adwords advertenties aanpassen aan nieuwe URL’s en conversietracking aanpassen mits nodig

Op deze manier verloopt jouw website migratie zonder problemen en kun je jouw tijd besteden aan het promoten van de nieuwe website!

Previous «
Next »