• Homepage
  • >
  • Internet
  • >
  • Altijd en overal bereikbaar? Tijd om over te stappen op VoIP

Altijd en overal bereikbaar? Tijd om over te stappen op VoIP

  • Paul
  • 3 Years ago
  • Comments Off
voip

De tijd dat medewerkers zich altijd op dezelfde plek bevinden, ligt ver achter ons. Het is al lang niet meer zo dat iedereen een vaste werkplek heeft, en daar een vaste telefoonaansluiting met een vast nummer bij krijgt. Nee, we werken steeds vaker met flexplekken, werken regelmatig een dagje of weekje thuis of zijn onderweg naar klanten. En toch moeten en willen we allemaal zo goed mogelijk bereikbaar zijn en blijven, vaak essentieel om een bedrijf goed te laten functioneren. VoIP kan daarbij een grote rol spelen.

Bellen via internet of via een telefoonfijn: wat is het verschil?

De afkorting VoIP staat voor Voice over IP, met andere woorden, een stem over een IP-adres, een internetverbinding. Bellen via internet dus. We hebben het bijna allemaal wel eens gedaan, en meestal hebben we dat niet eens door. Als je op je mobiele telefoon bijvoorbeeld iemand opbelt vanuit WhatsApp, wordt daarvoor niet de telefoonverbinding, maar de internetverbinding gebruikt. Verschil merk je niet of nauwelijks. Ja, je moet online zijn om het te kunnen doen, maar verder blijft alles hetzelfde. Je belt iemand, diegene neemt op, en je voert een gesprek zoals je dat gewend bent.

Bij VoIP bellen is dit ook het geval. Het concept van iemand opbellen of een binnenkomende oproep aannemen, daar verandert niets aan. Het verschil zit hem alleen in de techniek die daarachter zit. Bij ‘normaal’ bellen verlopen gesprekken via een telefoonlijn, terwijl bij bellen via internet de gesprekken via een internetverbinding verlopen.

Veel meer mogelijkheden op het gebied van bereikbaarheid

Het voordeel van bellen via internet, is de enorme hoeveelheid mogelijkheden die het biedt op het gebied van bereikbaarheid. De online telefooncentrale kan vanaf iedere mogelijke plek met een internetverbinding worden ingesteld en bediend. Er kan bijvoorbeeld worden gekozen om alle binnenkomende gesprekken voor een bepaalde afdeling tijdelijk door te schakelen naar een andere afdeling of een mobiele telefoon, als de afdeling even onbemand is. Maar ook binnenkomende gesprekken naar een bepaald vast nummer kunnen standaard worden doorgeschakeld naar een mobiel nummer. Ideaal wanneer medewerkers vaak op pad zijn of thuiswerken. Bellers kunnen gewoon naar een vast nummer bellen, en hoeven dus niet steeds op zoek naar het juiste mobiele nummer als zij iemand willen spreken, en worden altijd netjes te woord gestaan.

Juist in deze tijden waarin werken op een vaste plek lang niet altijd meer past bij de realiteit, waarin we steeds meer thuiswerken, is het goed om dit als bedrijf eens op te pakken. Door te kiezen voor een flexibelere oplossing op het gebied van bereikbaarheid kunnen de zaken écht doorgaans als altijd, ook als niemand zich op zijn vaste plek bevindt, of zelfs wanneer er helemaal geen sprake meer is van vaste plekken.

Previous «
Next »