Zo krijg je de beste informatie over je klanten uit je website

  • Paul
  • 1 month ago
  • Comments Off
data uit je website

Het is vaak moeilijk om goed inzicht te krijgen in het werken je website. Je moet de bezoeken en handelingen eigenlijk goed monitoren om verbeteringen te kunnen maken. Hierdoor kun je meer bezoekers, downloads of omzet uit je website halen. Dit doe je door meer en beter inzicht in de juiste statistieken te krijgen. Ook kun je daarna weer andere tools inzetten, zoals een mailing versturen met Flexmail software.

Welke functie vervult de website?

De functie die de website in je bedrijf vervult, bepaalt welke statistieken belangrijk zijn. 

Welk doel heeft je website of specifieke webpagina? Grofweg zijn die onder te verdelen in de volgende 4 opties:

– De website dient voornamelijk als klantenservice voor bestaande klanten. Er staat informatie over het gebruik en onderhoud van je product of dienst. Je biedt verschillende contactmogelijkheden aan zoals bellen en e-mail.

– De website ondersteunt de zichtbaarheid van je business. Wanneer klanten meer willen weten over jou, je visie of praktische gegevens (adres of openingstijden) dan kunnen ze dat daar vinden. Het is een plek waar je de sfeer van je bedrijf uitstraalt en jouw verhaal vertelt.

– De website is met name bedoeld om omzet te genereren. Klanten kunnen een aankoop doen, reserveren of een afspraak maken.

– De website ondersteunt je (potentiële) klanten die interesse hebben in je service of product. Ze kunnen er terecht voor het aanbod en diepgaande informatie. Het helpt hen in hun overweging om te kiezen voor je product of service.

Wat is de herkomst van jouw online bezoekers?

Bestudeer de herkomst van de bezoeker op jouw website. Niet geografisch maar digitaal. Dus via welk marketingkanaal komt je bezoeker op je website? Bijvoorbeeld vanaf social media, een zoekmachine of e-mail nieuwsbrief. Het aantal paginaweergaven van alle pagina’s of een specifieke pagina kan tegenwoordig ook interessant zijn. Dit is bijvoorbeeld het verdienmodel van vloggers met advertenties.

Top 10 van de meest bezochte pagina’s

Maak een top 10 van de meest bezochte pagina’s op jouw website. De homepage wordt meestal goed bezocht, maar misschien ook de pagina waarop je prijzen staan? Steek dan energie in die pagina. Voeg heldere informatie toe en een call-to-action om de bezoeker te verleiden. Staat je contactpagina of ‘over ons’ in de top 10? Goed teken! Je bezoeker toont hiermee interesse in meer dan alleen je aanbod. Hij wil meer weten over jou, je bedrijf of hij wil zelfs contact opnemen.

Een bounce is een sessie waarbij de bezoeker slechts 1 pagina van je website opent en weer vertrekt. De bounce rate is het percentage hiervan. Als de bounce rate van je website hoog is, dan is dat een teken van desinteresse van de bezoeker. Uiteraard is het niet goed als deze hoog is, maar zelfs dan, weet je het in ieder geval…. omdat je het hebt onderzocht.

Gebruik een heatmap tool

Een heatmap tool laat zien wat er gebeurt op je website als iemand deze bezoekt. Op een heatmap zie je bijvoorbeeld het scroll- of klikgedrag van je websitebezoeker door middel van kleuren. Hoe donkerder de kleur, hoe meer bezoekers op die knop klikken of tot daar scrollen. Deze tools geven betrouwbaar resultaat vanaf meer dan 10.000 sessies per maand op je website. Nadeel is uiteraard wel dat je dan wel zoveel bezoekers moet hebben.

Previous «
Next »