Hoe meer je als bedrijf weet, hoe meer je kunt groeien. Maar hoe weet je wanneer het tijd is om jouw marketinginspanningen uit te besteden of een intern team hiervoor samen te stellen? Dit is een vraag die veel bedrijven zich op een bepaald moment afvragen. Digitale marketing is tegenwoordig enorm belangrijk en niet meer iets wat je er een beetje bij doet. Dus rijst de vraag moet je je SEA uitbesteden of zelf doen? Dat zoeken we in deze blog uit.
SEA staat voor ‘Search Engine Advertisement’ en zijn direct zichtbaar bovenaan de zoekresultaten. Daarom bieden zoekmachine-advertenties direct resultaat in termen van websiteverkeer. Met SEO kan dit even duren. Een hoge ranking krijgen in de organische zoekresultaten pagina’s van Google (SEO) kan namelijk enkele maanden duren, terwijl zoekmachine advertenties (SEA) dus direct resultaat bieden.
SEA levert direct resultaat op, maar het resultaat bestaat alleen zolang u betaalt voor de advertenties. In het geval van SEO wordt websiteverkeer organisch gegenereerd. Dit betekent dat het verkeer van zoekopdrachten via zoekmachines gratis is en geen vergoeding per klik vereist, zoals bij advertenties in zoekmachines. Het ontwikkelen van organische zichtbaarheid kost echter tijd en moeite (geld). Hoogstwaarschijnlijk zult u het SEO-werk moeten uitbesteden aan een specialist die u kan helpen hoger te scoren en uw organische online aanwezigheid te verbeteren. In veel gevallen werken SEO en SEA het beste wanneer ze samen zijn geïntegreerd en strategisch op elkaar zijn afgestemd om zowel korte- als lange termijndoelen te dekken.
Twee belangrijke vragen bij marketingstrategie
Er zijn twee belangrijke vragen die opkomen bij het bekijken van je marketingstrategie: ten eerste, hoe agressief zijn jouw marketingdoelen, en ten tweede, als ze behoorlijk agressief zijn, zijn er dan voldoende interne marketingmiddelen om dat groeiniveau te ondersteunen?
Er is geen goed of fout antwoord als het gaat om het uitbesteden van de marketinginspanningen. Het hangt allemaal af van de behoeften van het bedrijf en de doelen die het wil bereiken. Veel moderne startups beginnen ook met hard werken aan growth hacking (dit is een onderdeel van marketing, puur gericht op een snelle groei), wat niet ongebruikelijk is en verbluffende resultaten kan opleveren.
Maar soms, wanneer het bedrijf agressieve doelen nastreeft, zijn het interne team misschien niet capabel genoeg of is er niet het juiste interne talent beschikbaar. Het punt is dat als je als B2B-bedrijf moeite heeft om de doelen te bereiken of gewoon achterloopt met de marketinginspanningen, je waarschijnlijk het beste kunt kiezen voor het uitbesteden van je marketing.
Verschillende tekenen die je zouden moeten bewegen om de marketing uit te besteden
Je speelt roulette met je budget, hoe klein of groot ook: als je geld uitgeeft aan willekeurige marketingtactieken zonder een lange termijn doel of echte marketing statistieken om bij te houden, dan is het tijd om een expert te vinden die gespecialiseerd is in marketing en begrijpt wat het betekent om sales en marketing op elkaar af te stemmen.
De inhoud is verouderd: er zijn een aantal scenario’s waarin dit kan gebeuren: de oude inhoud (mogelijk 5-10 jaar oud) krijgt nog steeds wat online verkeer maar is nooit geoptimaliseerd voor ‘vandaag’ of de inhoud krijgt nauwelijks verkeer omdat het niet voldoet aan de huidige zoekopdrachten van de doelgroep.
Zorg voor goede teksten
Er zijn geen professionele schrijvers of copywriters onder jouw personeel: de website zegt het ene, terwijl de nieuwsbrief iets anders zegt. En laat ons niet eens beginnen over social media. Natuurlijk moet je je boodschap afstemmen op elk platform, maar als je merkboodschap niet op elkaar is afgestemd (en niemand echt kan zeggen wat je merk is of waar het voor staat), kan het zijn dat je op zoek moet naar een professionele schrijver. Zoek iemand die bekwaam genoeg is om SEO-geoptimaliseerde inhoud te maken en die ook aansluit bij de marketingstrategie.
De groei van je bedrijf is traag en niet alleen seizoensgebonden: bijna alle bedrijven hebben te maken met seizoensgebonden ups en downs, maar als jouw bedrijf vooral tegenslagen ervaart, is het tijd om de expertise uit te besteden die je zo hard nodig hebt.
Er is een snelle groei en je weet niet wat je nu moet doen: Het is niet ongebruikelijk dat B2B-bedrijven een enorme vraag zien, en misschien had je dat niet zo snel of helemaal niet verwacht. Om het bedrijf in de goede richting te sturen en al die cashflow opnieuw te investeren in kanalen die zullen werken, heb je iemand nodig met marketing ervaring op expertniveau.